آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1393 - 23:08   |   کد مطلب: 13513
همدان به عنوان گنجینه گردشگری کشور مطرح است اما از آنجا که نمایی مناسب از ظرفیتهای همدان برای سرمایه گذاران ارائه نشده است، ضرورت معرفی دقیق تر و بیش از پیش پتانسیلهای همدان را مورد تأکید قرار می دهد.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، شهر همدان از سه هزار سال پیش از میلاد سابقه مدنیت دارد و این امر سبب شده همدان جایگاهی در بین قدیمی‌ترین شهرهای جهان داشته باشد.

قرار گرفتن شهر همدان در دامنه کوهستانی با سنگ زیر بنا بسیار وسیع باعث شده به لطف الهی کمتر مورد آسیب طبیعی زلزله قرار گیرد و همچنین فاصله داشتن آن با همسایگان ایران نیز تا حدودی آن را از گزند غارتگران تاریخ مصون داشته و همه این عوامل دست درست هم داد که در همدان و اقصی نقاط استان از آثار انسان‌های اولیه تا دوران‌های معاصر آثار تاریخی متعددی وجود داشته باشد که بدون شک در هیچ نقطه کشور پهناور ایران چنین گنجینه ای از همه تاریخ را نمی‌توان در چنین فواصل کوتاهی یافت.

این ظرفیت‌های تاریخی با ادغام در ظرفیت‌های بی مانند طبیعی همدان که از شمال آن با کوههای خرقان، مرکز آن با الوند و جنوب آن با گرین نقش بندی شده است به همدان  لقب گوهر گردشگری کشور را داده که همواره در تمامی دولت‌های مختلف پس از انقلاب سخن از لزوم جهت گیری توسعه استان به استفاده از این داشته‌های ارزشمند یاد شده، اما به دلایلی می‌توان گفت تنها لقب  پایلوت گردشگری کشور و پایتخت تاریخ وتمدن ایران از این سخنان به همدان رسیده و بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری استان به علت نبود متولی بی کاربرد باقی مانده است.

در همه دنیا ظرفیت‌های تاریخی به عنوان یک بخش ثابت می‌توانند در بخش گردشگر پذیرای گردشگر باشند که این امر در همدان نیز به صورت سنتی با استقبال میهمانان در ایام نوروز و تابستان از آثار معروف تاریخی شهر به وقوع می پیوندد، اما در حال حاضر نیاز به ایجاد مراکزی که بتواند موجب بیشتر باقی ماندن مسافر در همدان شود، احساس می‌شود که صرفه اقتصادی حضور انان می‌تواند پایه ای برای رشد اقتصادی باشد.

از این رو لزوم دعوت سرمایه گذاران بیش از گذشته در سالهای اخیر برای ایجاد مراکز تفریحی، اقامتی و تجاری در همدان احساس می‌شود که این امر نیز در چند ماه اخیر و با روی کار آمدن استانداری اقتصادی بر مسند هدایت همدان جایگاه مناسبی یافته و به نظر می‌رسد با توجه به کاهش بودجه‌های دولتی بار دیگر  نگاه‌ها به سوی ظرفیت‌های بخش خصوص رفته است.

امضا 67 موافقت نامه اصولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان 

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص گفت: در سال گذشته 67 موافقت نامه اصولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان  با این نهاد منعقد شده است.

علیرضا ایزدی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌ها در بخش ساخت هتل آپارتمان،سفره خانه‌های سنتی، مجتمع گردشگری در شهرلالجین بوده است، اذعان داشت: با استفاده از ظرفیت‌های دولتی باید گردش را در سفره  اقتصادی خانوار وارد کنیم.

وی اذعان داشت: قبل از  آوردن سرمایه گذارن در این بخش باید چهره مناسبی از همدان را در کشور معرفی کنیم چراکه تکمیل آزاد راه و راه افتادن پروازهای جدید فرودگاه همدان ظرفیت مناسبی را برای تسهیل سرمایه گذاری فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه نگاه جدیدی به همدان با این زیر ساخت‌ها شکل گرفته اظهار داشت: برای این کار باید هر چه بیشتر از اهرم‌های تشویقی استفاده کرد که در این راستا 17 منطقه نمونه گردشگری، شش بازارچه عرضه صنایع دستی و 20 روستای  هدف گردشگری استان آماده سرمایه گذاری  سرمایه گذاران است.

ایزدی با اشاره به واگذاری هشت ونیم هکتار از باغ میوه همدان به یک سرمایه گذار برای ساخت مجتمع تجاری و هتل پنج ستاره اظهار داشت: این منطقه کاربری‌های مختلفی اعم از گردشگری خدماتی و تجاری در آن تعریف شده است.

وی اذعان داشت: سفر باید در زندگی همه ایرانیان دیده شود، اکنون کاروانسرای فرسفج به عنوان بازارچه ای برای عرضه محصولات صنایع دستی دیده شده است .

تصویر درست به سرمایه گذار از همدان ارائه نشده است

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر لزوم تعمیم سفر به همه نقاط استان در خصوص علت عدم سرمایه گذاری قابل قبول در بخش گردشگری استان گفت: تصویر درست و زیبایی از همدان در سالهای اخیر به سرمایه گذار ارائه نشده است.

ایزدی با اشاره اینکه سرمایه گذار به دنبال امنیت سرمایه خود است، اظهار داشت: اکنون تعدادی از استان‌ها با همایش‌های ملی خود را معرفی می‌کنند و با استفاده از این مراسم باید چهره درستی از استان نمایش داد.

وی عنوان کرد: هم اکنون شهرداری برای ساخت هتل‌های پنج تا یک ستاره تخفیف عوارض قابل توجهی را در نظر گرفته و در مجموع تعاملات به نسبت گذشته بهتر شده است.

وی عنوان کرد: برای دریافت مجوز سرمایه گذاری سرمایه گذار نیاز به مراجعه به هشت تا 12 دستگاه دولتی دارد البته اکنون تعاملات مناسبی داریم و سعی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن  مجوزها را برای سرمایه گذاران صادر کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان که تنها نگاه خود را معطوف به مرکز استان نمی‌دانست و یکی از ضامن‌های توسعه گردشگری را تعمیم آن به همه استان برمی شمرد، عنوان کرد: در یک ماه آینده هتل چهار ستاره  ای در ملایر راه اندازی خواهد شد و سراب گیان در نهاوند نیز که به عنوان ذخیره گاه درختان کهن زاگرس شناخه می شود در دست ساماندهی است.

ایزدی ادامه داد: همدان در قطار توسعه قرار گرفته و شاهد رشد درآمد استان از حضور گردشگران  هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه درآمدی استان در سال گذشته 32 درصد رشد را در بخش گردشگری نشان می دهد، اظهار داشت: در بخش گردشگر خارجی،تبلیغات رسانه ای بر ضد ایران در حضور گردشگران تأثیر گذار بوده است اما علی رغم این موضوع در سال جاری شاهد رشد 46 درصدی حضور گردشگران خارجی در همدان بوده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در این امر رکورددار در کشور شویم.

ایزدی با اشاره به اینکه آثار تاریخی استان ظرفیت مشخص و معینی برای پذیرش گردشگر دارند، گفت: باید به سوی ظرفیت‌های جدید و ایجاد اوقات فراغت برای مسافران در همدان باشیم.

وی در خصوص دو ظرفیت گردشگری همدان نیز توضیحات جالبی ارائه داد.

نقش جامعه محلی در این دهکده توریستی علیصدر دیده نشده است

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه غار علیصدر بزرگ‌ترین مجموعه کشور در بخش طبیعت گردی است، اذعان داشت: نقش جامعه محلی در این دهکده توریستی علیصدر دیده نشده و آنان سودی از وجود غار نمی‌برند.

ایزدی با اشاره به اینکه طرح مطالعه غار علیصدر به پایان رسیده است، اذعان داشت: منطقه نمونه گردشگری علیصدر آماده سرمایه گذاری است و باید به دنبال تبدیل سفرهای انفرادی به تورهای  گردشگری بود.

اما وی گریزی نیز به تحولات چند هفته اخیر برای ساماندهی گنجنامه نیز زد و با اشاره به اینکه این مجموعه به رغم ظرفیت‌های خود ضعف‌های زیادی دارد، گفت: به دنبال نرده کشی در مجموعه و کنترل ورود دست فروشان به آن هستیم که به صورت غیر بهداشتی اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند.

ایزدی اذعان داشت: در دو هفته آینده تغییراتی در این مجموعه انجام خواهد شد و اماده پذیرای گردشگران خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص ظرفیت‌های گردشگری بخش سلامت نیز با اشاره به وجود زیر ساخت‌های مناسب در این بخش در استان به واسطه وجود دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیان داشت: در دنیا اکنون برای ساعات آفتابی روز برنامه ریزی می‌کنند که همدان دارای وضعیت مناسبی در این بخش با قرار گرفتن در اقلیم مناسب در جوار الوند و وجود سرمایه‌های علمی است و می‌تواند پذیرای گردشگران سلامت نیز باشد.

ایزدی با اشاره به اینکه هر گردشگری که از همدان دیدار کند و رضایت داشته باشد یک نفر را نیز به سفر به این منطقه ترغیب می‌کند و هر کسی رضایت نداشته باشد شش نفر را از سفر منع می‌کند، گفت: باید نگاه فرهنگ ساز به این حوزه داشت تا جایی که حتی اگر امکانات مناسبی نداریم که به مسافران ارائه دهیم آنان را با  رفتار خود راضی نگاه داریم.

اما همدان ظرفیت مناسبی در بخش علمی برای پذیرایی بیماران دارد که می‌توان از آن نیز برای دعوت گردشگران استفاده کرد.

مشاور استاندار در بخش سلامت و یکی دکتران با سابقه شهر همدان نیز در این خصوص گفت: ظرفیت‌های بخش درمانی همدان تا جایی است که حتی استان‌های همجوار را نیز تحت پوشش قرار داده است.

محمد صادق صبا با اشاره به اینکه همدان به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت خاص خود در غرب حتی پذیرای بیمارانی از کردستان عراق نیز هست، اظهار داشت: پتانسل های همدان بالا است.

وی ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های بخش درمانی در بخش دانشگاهی نیز  می‌توان با برپایی همایش‌های علمی ظرفیت‌های گردشگری همدان را نیز معرفی کرد.

همدان از لحاظ فیزیکی بیمارستان‌های مناسبی ندارد

مشاور استاندار در بخش سلامت اظهار داشت:  همدان از لحاظ فیزیکی بیمارستان‌های مناسبی ندارد که  با ساخت بیمارستان‌های استاندارد می‌توان به جذب بیماران پرداخت.

اما با همه این ظرفیت های یاد شده  در حالی که در نوروز سالجاری 30 میلیون نفر از مراکز تاریخی کشور بازدید کردند سهم همدان از این میزان تنها 400 هزار نفر بود، این در حالی است که همدان از نظر تعداد و تنوع آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری در مقام سه استان برتر کشور قرار دارد و این عدم رویکرد نشان از لزوم فرهنگ سازی ونشان دادن جلوه زیباتری از همدان در رسانه‌ها وافکار عمومی کشور را می‌رساند ،امری که  عدم توجه به آن را می‌توان یکی از دلایل فرار سرمایه گذاران عنوان کرد.

حال که در سال همت جهادی مسئولان اقتصادی استان کمر همت برای  آوردن سرمایه و تزریق آن به بخش‌ها مختلف را دارند،انتظار می‌رود مدیریت جهادی نیز برای معرفی هر چه بهتر همدان به عنوان گنجینه گردشگری انجام شود که این امر باید هم از سوی همشهریان و هم مسئولان  که خود را خادم آنان می‌دانند صورت گیرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان