آخرین اخبار

1. خرداد 1393 - 22:42   |   کد مطلب: 13522
مدیر کل میراث فرهنگی همدان:
موزه هگمتانه همدان موزه برتر سال معرفی شد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت:ایکوم(کمیته جهانی موزه ها) شب گذشته موزه هگمتانه همدان را به عنوان موزه برتر سال در کشور معرفی کرد.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا ˈعلیرضا ایزدیˈ روز پنجشنبه در حاشیه همایش ملی واکاوی 50 سال پژوهش های باستان شناسی در شهرستان ملایر در جمع خبرنگاران افزود: موزه هگمتانه همدان از سوی ایکوم به عنوان رسمی ترین مجموعه در بررسی مدیریت و نحوه فعالیت موزه های دنیا، بر اساس آیتم های مورد نظر به عنوان موزه برتر شناخته شد.

وی اظهار داشت: آیتم هایی چون نحوه مرمت صورت گرفته، اشیاء در نظر گرفته برای موزه، وضعیت کیفی موزه، تنوع کمی، استحکام و سایر عوامل از سوی ایکوم برای کسب این جایگاه مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: تلاش ما بیشتر برای نگهداری موزه هگمتانه به عنوان تنها موزه استاندارد بین المللی است.

ایزدی با بیان اینکه سال گذشته تلاش زیادی برای موزه هگمتانه در کسب این جایگاه انجام شد، بیان داشت: تنوع کمی و کیفی مانند وضعیت اشیاء موزه چون اصالت شیء، تنوع، دوره تسلسلی تاریخی، منظر موزه، نورپردازی و وضعیت حفاظتی از جمله شاخص های موزه هگمتانه همدان است که ایکوم مورد نظر قرار داد.

وی همچنین ثبت جهانی تپه نوشیجان ملایر را بهانه امروز سازمان میراث فرهنگی و مهمترین اولویت عنوان کرد و افزود: پرونده موقت ثبت جهانی این اثر تاریخی ارسال شده، اما چالش ها و تنش های زیادی دارد که پیگیری های لازم در دست بررسی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه تپه نوشیجان یک اثر ارزشمند و منحصر به فرد مادی سازمان میراث فرهنگی استان است، خاطرنشان کرد: عدم نظارت دقیق به فعالیت شهرک صنعتی در محدوده این بنای تاریخی، یکی از چالش ها و مشکلات است که بسیار مخالف این شهرک هستیم.

ایزدی ادامه داد: اگر چنانچه بحث جدی مطرح شود، این شهرک تخریب خواهد شد و محدوده تپه باستانی نوشیجان یک فضای آزاد می شود.

وی یاد آور شد: مشکل دیگر این بنای تاریخی سوله ای است که بنا شده و استاندارد نیست، البته در آن زمان چاره ای جز بنای این سوله نبوده که به نوعی شاهکار است.

وی شهر زیرزمینی سامن را نیز یک ظرفیت مهم گردشگری برشمرد و گفت: ما اعتقادی به افتتاح شهر زیرزمینی سامن نداریم، بلکه این شهر دستکند پایلوت اصلی ما برای مطالعات دقیق علمی و کارشناسی است.

وی اضافه کرد: اجازه ورود هر فرد به داخل این مجموعه دستکند، موجب تخریب آن می شود و در حال حاضر، استحکام بخشی، مطالعه و کاوش قسمتی از شهر زیرزمینی سامن را در دستور کار داریم و گزینه اصلی ما ثبت جهانی این مجموعه دستکند است.

ایزدی گفت: شهر زیرزمینی سامن یکی از پایلوت های اصلی ما برای معرفی دستکندها برای همایش بین المللی است که 16 تا 18 اردیبهشت ماه سال آینده طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی کشور با حضور اهل فن داخلی و خارجی در همدان برگزار خواهد شد.

موزه هگمتانه در سال ۱۳۷۳ شمسی در میدان هفت تیر، در شهر همدان افتتاح شد و این موزه در شرق تپه هگمتانه و در کنار گودال معروف فرانسوی ها قرار دارد. ساختمان موزه که قبلا مدرسه پرورش نامیده می شد، طی تغییرات و تعمیراتی برای ایجاد یک موزهٔ موقت به بهره برداری رسیده است. اشیای موزه شامل دو بخش اختصاصی و استانی است. در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای به دست آمده از هگمتانه نگهداری می شود.

همایش ملی واکاوی پنجاه سال پژوهش های باستان شناسی در شهرستان ملایر، با حضور باستان شناسان داخلی و خارجی در دانشگاه آزاد ملایر در حال برگزاری است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان