آخرین اخبار

3. خرداد 1393 - 12:48   |   کد مطلب: 13590
استان همدان گنجینه با ارزشی از موزه های مختلف است که آثار ارزشمندی در خود جای داده اند بطوریکه موزه های استان همدان می توانند به عنوان مهمترین عامل در جذب گردشگر محسوب شوند.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شده و در این روز در همه كشورهای مراسمی به اجرا گذاشته می شود.

امروزه در كشورهای مختلف جهان موزه های متعدد آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات ، وحوش و غیره ، مجموعه تاریخی آن كشورها را بازگو می كند بطوری که می توان گفت فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی كه در موزه ها جمع آوری شده، شناخته می شود.

در همین زمینه استان همدان نیز به عنوان یکی از پنج استان برتر تاریخی گردشگری ایران و همچنین به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین گنجینه با ارزشی از موزه های مختلف را در دل خود جای داده که در نوع خود کم نظیر و بی نظیر است.

استان همدان گنجینه های با ارزشی از تاریخ و تمدن را در دل خود جای داده که هر کدام از این  گنجینه های باارزش در موزه های 13 گانه این استان خود نمایی می کند که با توجه به روز جهانی موزه پرداختن به جایگاه ارزشی موزه ها در انتقال فرهنگ و تمدن گذشتگان و همچنین نقش و جایگاه آن در نشان دادن هویت تاریخی استان همدان و بیان ویژگی های آنها خالی از لطف نیست.

در همین خصوص مسئول موزه هگمتانه همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: موزه هگمتانه گنجینه ای باارزش از آثار باستانی مختلف مربوط به دوران هایی مانند مادها، هخامنشیان و اشکانیان و پارتیان است.

260 اثر تاریخی در موزه هگمتانه به نمایش گذاشته شده است

لیلا خوشمو با بیان اینکه 260 اثر تاریخی با قدمت های مختلف در موزه هگمتانه همدان به نمایش گذاشته شده است، افزود: قدیمی ترین شی در این موزه یک خمره متعلق به دوران هزاره پنجم قبل از میلاد است.

وی با بیان اینکه اشیا به نمایش در آمده در این موزه با قدمتهای متفاوت از هزاره میلاد مسیح تا تاریخ اسلام است، اظهار کرد: موزه هگمتانه دارای دو بخش باستان شناسی و بخش اسلامی است.

مسئول موزه هگمتانه همدان با بیان اینکه در موزه هگمتانه اشیاء سنگی و سفالی و استخوانی و فلزی از دوره های پیش و بعد از اسلام به نمایش درآمده است، ابراز داشت: مجموعه تابوت های سفالی و سنگی مربوط به دوره پارتیان، خمره ها و سنگ های تزئینی با نقوش زیبا و سنگ قبر های مختلف مربوط به دوره های مختلف اسلامی شاخص ترین آثار مربوط به استان همدان است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

اما از دیگر موزه های موجود در همدان موزه تاریخ طبیعی همدان و مجموعه‌ای کم‌نظیر از نمونه انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و اقصی نقاط کره خاکی است که تماشای آن ذهن هربیننده‌ای را به گذشته و حال اعماق آب‌ها و فراز خاک‌ها می‌کشاند چراکه شامل هزاران نمونهٔ زنده، سنگواره و تاکسی درمی شده از گونه‌های گیاهی پستانداران، پرندگان، خزندگان، حشرات و آبزیان است که به شیوه‌های مدرن و علمی نگهداری می‌شود.

13 موزه در استان همدان وجود دارد

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر 13 موزه در استان همدان وجود دارد.

علیرضا ایزدی ابراز داشت: سایت موزه هگمتانه، آرامگاه بوعلی، موزه مفاخر، موزه حاج آقا تراب نهاوند،آرامگاه بابا طاهر، میر رضی الدین آرتیمانی، موزه مردم شناسی سید جمال الدین اسد آبادی،موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه و لطفعلیان ملایر و خانه مسعودی تویسرکان از جمله موزه های فعال در استان همدان است.

وی با بیان اینکه موزه های استان همدان از لحاظ ورودی و از لحاظ غنا و ارزش تاریخی جزو پنج استان برتر در کشور هستند، بیان داشت:  استان همدان با داشتن سابقه چند هزار ساله گنجینه با ارزشی از موزه  ها را در دل خود جای داده است که تقویت بینش و فرهنگ موزه‌ای در استان همدان می تواند به توسعه کمی و کیفی موزه‌ها منجر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه جریان موزه‌ای پدیده‌ای فرهنگی است و هر پدیده فرهنگی از ابعاد مختلفی که زندگی انسان را شکل می‌دهد، اظهار داشت: موزه فقط این نیست که یکسری اشیاء ثابت در آن نگهداری شود بلکه مکانی است که در آن ارزش‌های هنری،‌ فرهنگی تاریخی یادآوری یک واقعه یا خاطره از اشخاصی است که آن را به وجود آورده‌اند.

موزه‌ها عالی‌ترین نهاد فرهنگی هر جامعه محسوب می شوند

ایزدی ادامه داد: موزه‌ها به عنوان عالی‌ترین و بهترین نهاد فرهنگی هر جامعه با توجه به میزان استقبال و جایگاهی که دارند عامل توسعه ‌یافتگی آن جامعه محسوب می‌شوند و در واقع جامعه توسعه یافته را براساس تعداد موزه‌ها شناسایی می‌‌کنند.

وی ابراز داشت: مهمترین وظیفه افراد جامعه صیانت کامل از میراث فرهنگی و تاریخی کشور است تا بتوان فرهنگ و میراث گذشتگان را به آینده نیز منتقل کرد و از گذشته برای حرکت در مسیر آینده بهره برده و جامعه‌ای که نگاه موزه‌ای دارد می تواند تفکری آینده نگر و نوگرایانه داشته باشد و در صیانت از ارزش‌های باستانی خود نیز به خوبی عمل کند.

وی ادامه داد: وظیفه انتقال سینه به سینه و چهره به چهره فرهنگ را در اصل موزه ها عهده دار هستند و این است که روی نظر گردشگر و بازدید از آن و یا حتی بازگشت مجدد برای دیدن آن تاثیر می گذارد.

موزه ها انتقال دهنده فرهنگ هر منطقه هستند

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه موزه ها علاوه بر این وظایف نشان دهنده غنای فرهنگی یک جامعه نیز به شمار می روند، عنوان داشت:  وظیفه انتقال فرهنگ باستانی بر عهده موزه های باستانشناسی و یا انتقال فرهنگ بر عهده موزه های مردم شناسی بوده و در واقع موزه ها ویترین و پیشانی هر استان برای جذب گردشگر به عنوان استان مقصد به شمار می روند.

ایزدی با اشاره به روز جهانی موزه، بیان داشت: در روز جهانی موزه یعنی 28 اردیبهشت ماه سال جاری بازدید از تمام موزه های استان همدان رایگان است و مردم استان و گردشگران می توانند در این روز از موزه های استان به طور رایگان بازدید کنند.

اما در توصیف موزه های همدان می توان از موزه حمام قلعه نام برد که این موزه با یک هزار و 700 مترمربع عرصه گسترده ای از زیبایی های خاص خود است و موزه مردم شناسی و سفره خانه سنتی حمام قلعه در بافت قدیمی شهر همدان و یکی از محله‌های آن به نام قلعه (‌ قاشق تراشان) و در جبهه غربی بنای تاریخی استرومردخای واقع شده است.

از دیگر موزه های استان همدان، موزه لطفعلیان ملایر است که این مجموعه مسکونی به یادگار مانده از دوره قاجار بوده و دارای سه بخش شامل اندرونی ، حسینیه و خانه و اصطبل است و این خانه در دو طبقه ساخته شده و سقف طبقه همکف پوشیده از طاق‌های آجری زیبا است و پوشش طبقه فوقانی آن به صورت مسطح با تیر چوبی  بوده که زیباترین بخش بنا حوض‌خانه است که با طاق‌نماهای زیبای آجری به شیوه چهار بخشی پوشیده شده است.

موزه مشاهیر همدان نیز دارای مشاهیر و مفاخر بزرگی است که افتخار شهر تاریخ و تمدن ایران زمین محسوب می شوند که مشخصات تصویری آنها در این موزه ها ارایه شده استو با زیربنای حدود 220 متر مربع در دو طبقه پوسترها و مجسمه هایی از مشاهیر و مفاخر بزرگ استان در آن به نمایش در آمده است.

و اما سایت موزه هگمتانه، آرامگاه بوعلی، موزه مفاخر، موزه حاج آقا تراب نهاوند،آرامگاه بابا طاهر، میر رضی الدین آرتیمانی، موزه مردم شناسی سید جمال الدین اسد آبادی،موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه و لطفعلیان ملایر و خانه مسعودی تویسرکان از موزه های استان همدان است که هر کدام از لحاظ تاریخی و فرهنگی در نوع خود کم نظیر و بی نظیر است که بازدید از آنها به ویژه در روز جهانی موزه خالی از لطف نیست.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان