آخرین اخبار

4. خرداد 1393 - 13:11   |   کد مطلب: 13624
پایتخت تاریخ و تمدن ایران گنجینه با ارزشی از موزه های مختلف را در دل خود جای داده که کم نظیر و بی نظیر است، از آن جمله می توان به موزه "هگمتانه" همدان اشاره کرد که امسال عنوان برتر را به خود اختصاص داد و در انتظار جهانی شدن است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، موزه هگمتانه در سال ۱۳۷۳ شمسی در میدان هفت تیر، در شهر همدان افتتاح شده‌ و در شرق تپه باستانی هگمتانه و جنب گودال معروف فرانسویها قرار دارد .

ساختمان موزه تپه هگمتانه که پیشتر مدرسه پرورش نامیده می شد در تغییرات و تعمیراتی به منظور ایجاد یک موزه موقت به بهره برداری رسیده ومجهز به آزمایشگاه وکارگاه عکاسی است.

اشیای موزه تپه هگمتانه مشتمل بر دو بخش اختصاصی و استانی است و در این مجموعه آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده و در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه، اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند.

از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستونهای متعلق به کاخهای هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی و دو مهر استامپی سنگی وشیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سر گاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.

مجموعه تابوتهای سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی بدست آمده اند و خمره ها و سنگهای تزیینی با نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی نیز شاخص ترین نماینده های آثار کشف شده استانی هستند که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه قرار داده شده اند.

"هگمتانه " موزه برتر سال شد

در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موزه هگمتانه همدان از سوی ایکوم به عنوان رسمی ترین مجموعه در بررسی مدیریت و نحوه فعالیت موزه های دنیا، بر اساس آیتم های مورد نظر به عنوان موزه برتر شناخته شد.

وی اظهار داشت: آیتم هایی چون نحوه مرمت صورت گرفته، اشیاء در نظر گرفته برای موزه، وضعیت کیفی موزه، تنوع کمی، استحکام و سایر عوامل از سوی ایکوم برای کسب این جایگاه مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: تلاش بیشتر برای نگهداری موزه هگمتانه به عنوان تنها موزه استاندارد بین المللی است.

ایزدی با بیان اینکه سال گذشته تلاش زیادی برای موزه هگمتانه در کسب این جایگاه انجام شد، بیان داشت: تنوع کمی و کیفی مانند وضعیت اشیاء موزه چون اصالت شیء، تنوع، دوره تسلسلی تاریخی، منظر موزه، نورپردازی و وضعیت حفاظتی از جمله شاخص های موزه هگمتانه همدان است که ایکوم مورد نظر قرار داد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه افزود: ایکوم هرساله موزه ها را بررسی می کند و امسال با بررسی هایی که انجام شده موزه هگمتانه همدان به عنوان موزه برتر سال در کشور معرفی شد.

ایزدی با اشاره به اینکه سال گذشته برای مرمت بخش هایی از موزه 400 میلیون تومان هزینه شده است، ابراز داشت: با توجه به اینکه این موزه به عنوان موزه برتر سال معرفی شده است باید بیش از پیش به مسائل نگهداری و مرمت این موزه توجه شود.

موزه "هگمتانه" گنجینه ای از آثار مادها، هخامنشیان و اشکانیان و پارتیان

در همین خصوص مسئول موزه هگمتانه همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: موزه هگمتانه گنجینه ای باارزش از آثار باستانی مختلف مربوط به دوران هایی مانند مادها، هخامنشیان و اشکانیان و پارتیان است.

لیلا خوشمو با بیان اینکه در موزه هگمتانه که یک موزه باستان شناسی است بیشتر از 350 شی تاریخی نگهداری می شود، عنوان داشت: از جمله این آثار می توان به آثار سنگی، فلزی و شیشه ای اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اشیا به نمایش در آمده در این موزه با قدمتهای متفاوت از هزاره میلاد مسیح تا تاریخ اسلام است، اظهار کرد: موزه هگمتانه دارای دو بخش باستان شناسی و بخش اسلامی است.

مسئول موزه هگمتانه همدان با بیان اینکه در موزه هگمتانه اشیاء سنگی و سفالی و استخوانی و فلزی از دوره های پیش و بعد از اسلام به نمایش درآمده است، ابراز داشت: مجموعه تابوت های سفالی و سنگی مربوط به دوره پارتیان، خمره ها و سنگ های تزئینی با نقوش زیبا و سنگ قبر های مختلف مربوط به دوره های مختلف اسلامی شاخص ترین آثار مربوط به استان همدان است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

خوشمو در ادامه سخنانش بااشاره به افتتاح موزه سنگ در سایت موزه هگمتانه افزود: سنگ های به نمایش گذاشته شده در موزه سنگ همدان متعلق به دوره هشتم هجری قمری و مربوط به دوران سلجوقی، صفویه و قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است.

وی با بیان اینکه بیشترین سنگ های موجود در این موزه، سنگ های قبر و سنگ های تزئینی بنا هستند، ابراز داشت: یک قسمت از این موزه مربوط به دوران هخامنشی است چرا که در زمان هخامنشیان هگمتانه پایتخت تابستانی بوده و کاخی در اینجا داشتند که سنگ های ستون های سنگی موجود در موزه متعلق به آن کاخ است.

مسئول سایت موزه هگمتانه با بیان اینکه سنگ های تزئینی موجود مربوط به دوره صفویه است، عنوان داشت: این سنگ ها حجاری های بسیار زیبایی دارند و سنگ های قبر هم مربوط به دوران سلجوقیان است که شاخص ترین آن به خط کوفی نوشته شده است.

خوشمو در ادامه بیان داشت: سنگ های ترئینی مربوط به سلجوقی و صفوی که با خط زیبا نستعلیق و ثلث روی آن حجاری شده و بقیه سنگ های قبور هم به اوایل دوره قاجار و پهلوی مربوط می شوند.

وی در مورد انواع سنگ های موجود در موزه سنگ همدان ابراز داشت: در این موزه سنگ های قبور به تعداد زیاد نمایش گذاشته شده و سنگ تزئینی بنا، سنگ های آب نما متعلق به دوره صفویه و سلجوقی و اجزای سنگی کاخ هخامنشیان و تعدادی از پایه ستون ها نیز مربوط به دوره اشکانیان است.

خوشمو با بیان اینکه موزه سنگ هم جزوی از موزه هگمتانه است، بیان داشت: در موزه سنگ همدان نیز بیش از 100 سنگ تاریخی به نمایش گذاشته شده و به طور دائم در خدمت گردشگران هستیم.

وی با بیان اینکه با افتتاح این موزه برای اولین بار در استان همدان موزه فضای باز افتتاح شده است، عنوان داشت: موزه ها همیشه زیر یک سقف بودند اما حجم سنگ ها زیاد است و آنها را در فضای باز نگهداری می کنیم و امروز که مراسم افتتاح بود بازدید کننده زیادی داشتیم.

مسئول سایت موزه هگمتانه در پایان بیان داشت: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال استقبال گردشگران خارجی از موزه هگمتانه بسیار بالا بوده است و حضور  گردشگری خارجی در بازدید از موزه امسال با استقبال بالایی روبرو بوده و بیشتر از کشور های فرانسه، روسیه و آلمان از این موزه بازدید کردند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان