آخرین اخبار

8. خرداد 1393 - 7:09   |   کد مطلب: 13700
رئیس انجمن سفال لالجین از همکاری با رسانه‌های داخلی و خارجی برای تهیه فیلم‌های مستند از سفالگری در لالجین خبر داد.

به گزارش  رودآور به نقل از نافع، محمد سلیمی در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر لالجین اظهار داشت: این انجمن برای ارتقای سطح هنری سفال لالجین نیاز به حمایت مسئولان دارد تا در مراحل اجرایی بهتر عمل کند.

سلیمی افزود: شهرداری می تواند با خرید یکی از کارگاههای سنتی سفالگری لالجین به عنوان کارگاه نمونه و خانه سفال، جاذبه گردشگری شهر لالجین را برای مسافران مشتاق به سفال و سفالگری دوچندان کند.

وی اذعان داشت: در ایام نوروز امسال نمایشگاه و کارگاه منتخب سفال در مجموعه صنایع‌دستی لالجین برگزار شد که با استقبال خوب گردشگران همراه بود.

سلیمی عنوان داشت: انجمن سفال لالجین با همکاری رسانه های داخلی و خارجی از جمله پرس‌ تی‌وی، هیسپان تی‌وی (به زبان اسپانیایی) و گلی کردستان (عراق)، شبکه دو، شبکه استانی همدان و شبکه شما،اقدام به تهیه برنامه های مستند از سفال لالجین کرده است.

سلیمی افزود: با توجه به اینکه وجود چنین مکان‌هایی که با استقبال خوب مسافران همراه بوده است، راه‌اندازی سایت سفال لالجین ضروری به نظر می رسد چراکه هم به نفع تولیدکنندگان سفال و هم مسافران خریدار محصولات سفال است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و عملکردهای انجام شده انجمن سفال در مدت دو سال اخیر، گفت: تشکیل کمیته‌های پنجگانه در این انجمن برای بررسی هر چه بهتر امور و مسائل موجود در زمینه سفال و سرامیک لالجین یکی از برنامه های بسیار مؤثر این انجمن بوده است.

سلیمی ادامه داد: حضور فعال در چند نمایشگاه صنایع‌دستی در داخل و خارج از استان با هدف معرفی هنر صنعت سفالگری، ساخت کتیبه و نقاشی بر روی سفالینه، برگزاری چند همایش و جشنواره استانی در لالجین با هدف ارتقای کیفیت محصولات سفالین و سرامیکی شهر در زمینه بدنه و لعاب، بسته‌بندی تولیدات، بازیافت مطلوب ضایعات سفال و سرامیک از دیگر فعالیت‌های این انجمن بوده است.

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن نیز در این دیدار، به تجربه برپایی نمایشگاه و کارگاه منتخب سفال در ایام عید نوروز امسال در حوزه صنایع‌دستی لالجین در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه نمایشگاهها همواره با استقبال خوب گردشگران همراه می شود بنابراین اقدام به برپایی آن برای جذب توریست و همچنین معرفی هنر سفال و سرامیک لالجین به سراسر جهان مثمر ثمر واقع می شود.

جواد حسینقلی پورافزود: استقبال بیش از این مسافران و گردشگران از صنایع سفال لالجین، مستلزم راه اندازی سایت سفال لالجین است که هم به نفع تولیدکنندگان سفال و هم مسافران خریدار محصولات سفال خواهد بود.

حسینقلی‌پور اذعان داشت: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد، وجود ضایعات سفال و سرامیک است که تجمع این ضایعات رفته‌رفته به فاجعه بدل خواهد شد؛ بخصوص قالب‌های گچی که علاوه بر زشت کردن طبیعت زیبای منطقه، همراه با بارش نزولات آسمانی، جذب آب‌های زیرزمینی شده که برای محیط‌زیست نیز بسیار مضر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فقط درصد اندکی از گردشگرانی که از علیصدر دیدن می‌کنند، به لالجین سفر می‌کنند، گفت: باید بر بهینه‌سازی جاده لالجین، کوهین و علیصدر تعجیل کرد؛ چون برای جذب توریست به پایتخت سفال ایران تأثیری بسزایی خواهد داشت.

حسینقلی‌پور در پایان از محقق نشدن اکثر مصوبات عصر کاری استاندار اسبق در زمینه رسیدگی به مسائل و مشکلات سفالگری لالجین از جمله تعریض مسیر لالجین علیصدر گلایه کرده و اظهار داشت: شورای شهر و شهردار با یاری نماینده مردم در مجلس، می توانند لالجین را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنند.

رئیس شورای شهر لالجین هم در این دیدار گفت: سفال لالجین مظلوم واقع شده و در این زمینه مسئولان و خود ما کم‌کاری کرده و تولیدکنندگان سفال و سرامیک هم در پیگیری مسائل‌شان کوتاهی کرده‌اند و به جای ارتقای کیفیت محصولات در فکر افزایش کمیت بوده‌اند.

احمد پورمختار رابطه تنگاتنگ اتحادیه سفال و انجمن‌ هنری سفال را موجب بهبود وضعیت سفال و سرامیک لالجین دانست و افزود: وضعیت بد ضایعات سفال و سرامیک شهر و نامطلوب بودن بسته‌بندی محصولات، بحث کپی‌برداری تولیدکنندگان از کار و نبود خلاقیت در این زمینه، از جمله معضلاتی است که باید برای مرتفع نمودن آن برنامه‌ریزی شود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: کاری که اعضای انجمن سفال انجام می‌دهند، مقدس است و مسلماً در این مسیر با مشکلات فراوان روبه‌رو خواهند بود.

علی‌اکبر طالع‌رادی ادامه داد: انجمن سفال، طرح‌ها و پیشنهادهایش را در زمینه ارتقای کیفیت سفال و سرامیک ارائه دهد تا شورای شهر نیز نظرات را مورد بررسی قرار داده البته برای رسیدن به اهداف باید استوار قدم برداریم و خسته نشویم.

طالع راد افزود: یکی از معضلات در سفالگری لالجین فراموش شدن سفال اصیل این شهر است، لذا یکی از وظایف مردم و مسئولین، احیای سفال اصیل با تکیه بر اعتقادات و فرهنگ کهن این دیار و شناخت موانع رسیدن به این هدف است.

وی از عرضه مجسمه‌هایی که با موازین شرعی و عرفی منطبق نیستند، انتقاد کرده و گفت: عرضه این مصنوعات در فروشگاه‌های لالجین مغایر با فرهنگ اصیل اسلام و دور از شأن پایتخت سفال ایران است لذا انجمن سفال، حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی، احیای حجاب اسلامی، فرهنگ جهاد، شهادت و تفکر بسیجی است.

طالع راد همچنین به استقبال شورایعالی کشور از طرح بازیافت ضایعات سفال اشاره کرده و گفت: برطرف کردن مسأله ضایعات سفال و سرامیک از دغدغه‌های اساسی شورای شهر لالجین است که مسئولان وعده‌هایی داده‌اند و عملی نشده است همچنین در این زمینه انجمن هنری سفال لالجین می‌تواند برای بازیافت این ضایعات طرح ارائه دهد.

از دیگر اعضای شورای شهر هم در مورد سایت سفال لالجین گفت: متأسفانه زمین موردنظر برای احداث سایت سفال در نقشه شهر تاکنون به تصویب نرسیده و مجوزی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نشده است.

فرامز خوشزارع افزود: با این حال نباید منتظر چنین امری باشیم و انجمن سفال باید در طراحی سایت سفال با استفاده از نظرات خود سفالگران کمک حال شهرداری و شورا باشد چون در چنین اموری بسنده کردن به طرح و نقشه مهندسان، شاید چندان به واقعیت نزدیک نباشد البته در شهرک سفال شاهد بودیم که غفلت از نظرات مردم موجب نامناسب بودن طراحی کارگاه‌ها شد.

خوشزارع ادامه داد: چندی پیش در جلسه‌ای که نماینده منطقه در مجلس نیز حضور داشت، اداره راه و دیگر ادارات مرتبط در مورد مسیر لالجین علیصدر، ملزم به دوبانده کردن این مسیر شدند.

شهردار شهر لالجین نیز در این دیدار گفت: دغدغه‌های انجمن و شهرداری در امر سفال یکی است و ما با مسئولان استانی در زمینه ضایعات سفال جلسات متعدد داشته‌ایم و مدیریت شهرک سفال لالجین به چاره‌اندیشی در این زمینه ملزم شده است.

امیر پاکرقم افزود: شهردرای هم بر بازیافت ضایعات سفال و سرامیک کاملاً مصر بوده و پیگیر است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان