آخرین اخبار

12. خرداد 1393 - 14:36   |   کد مطلب: 13773
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان و افزایش بیماری های قابل انتقال از طریق مواد خوراکی، شهروندان انجام چهار مرحله گندزادیی سبزیجات قبل از مصرف را جدی بگیرند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، دکترˈحسین عرفانی افزود: زمین های زیر کشت سبزی در سطح استان نیازمند ساماندهی هستند که ساماندهی این زمین ها با استفاده از یک برنامه منسجم نیازمند پنج تا 10 سال زمان است.

وی عنوان کرد: سالم سازی سبزی برای رفع میکروب ها ضروری است و باید به روش استاندارد و علمی انجام شود در غیر این صورت میکروب ها، سموم و انگل های موجود در آنها می توانند عامل بیماری باشند.

وی مراحل سالم سازی میوه و سبزی را در چهار مرحله ارزیابی کرد و افزود: خارج کردن گل و لای و ضایعات در شست و شوی اولیه، ابتدایی ترین اقدام برای سالم سازی میوه و سبزی است.

وی تصریح کرد: انگل زدایی با استفاده از یک شوینده مناسب و دارای مجوز، دومین مرحله در شست و شوی میوه و سبزی است تا تخم انگل های موجود بر روی برگ و ساقه سبزی یا بر روی پوست و سطح میوه لزج و سپس جدا شوند.

وی ادامه داد: در این مرحله استفاده از یک تا سه قطره مایع شوینده برای هر لیتر آب مصرفی می تواند محلول مناسب کف و آب تولید کند و با لیز کردن سطح برگ و ساقه یا پوست میوه موجب جداسازی تخم انگل ها شود.

دکتر عرفانی اضافه کرد:حجم آب مورد استفاده با توجه به حجم میوه یا سبزی متغیر است اما نکته مهم این است که برای هر لیتر آب دو تا سه قطره مایع شوینده استاندارد شده لازم است.

وی عنوان کرد: نباید ظرف حاوی محلول کف و آب و میوه یا سبزیجات را با هم به داخل سبد یا توری برگرداند چرا که تخم انگل جدا شده دوباره به سطح میوه یا سبزی باز می گردد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم گند زدایی می توان از مواد مجاز موجود در داروخانه ها که دارای مجوز تولید و تاریخ تولید و انقضا هستند استفاده کرد و با توجه به بروشور مندرج در آن از میزان، مقدار و مدت زمان استفاده از آن بهره برد.

وی افزود: باید محلول مورد نظر را مطابق دستور آن تهیه کرد و میوه یا سبزی را به مدت سه تا پنج دقیقه در آن قرار داد و دوباره با دست مواد را از محلول جدا کرد البته بهتر است از دستکش یکبار مصرف برای خارج سازی میوه و سبزی از این محلول استفاده کرد تا از انتقال آلودگی کاسته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرحله چهارم گندزادیی سبزیجات را شست و شوی نهایی با آب شرب عنوان کرد .

وی ادامه داد:احتمال آبیاری میوه و سبزی با آب فاضلاب تصفیه نشده در بسیاری از سبزی کاری های استان همدان وجود دارد که این امر بار آلودگی میکروبی را بالا می برد و در زمان برداشت، بسته بندی و ذخیره نیز امکان ورود تخم انگل، انواع ویروس و باکتری بر روی سطح و پوست سبزی و میوه وجود دارد.

وی افزود: به رغم باور اشتباه بسیاری از شهروندان، با آب نمک یا آب سرکه نمی توان انگل زدایی سبزی و میوه را انجام داد و استفاده از این مواد تنها مقداری از بار میکروبی سبزیجات را کاهش می دهد.

در حال حاضر 414 هکتار از زمین های کشاورزی استان همدان زیر کشت سبزی هستند که 70 هکتار آن با آب فاضلاب آبیاری می شوند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان