آخرین اخبار

31. خرداد 1393 - 10:22   |   کد مطلب: 14156
مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان امروز به فردی سپرده خواهد شد که در سالهای اولیه فعالیت دولت نهم عهده دار مسئولیت مسکن و شهرسازی این استان بود بطوری که در هفته اخیر و با اعلام این تغییر از آنجا که فردی غیر تخصصی عهده دار مجموعه ای فرهنگی می شود، تلاطم و حرف و حدیث ها در این مجموعه دو چندان شده است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، در حالی که سالهای سال است مردم همدان از داشته‌های تاریخی خود به عنوان سرمایه ای برای توسعه سخن می‌شنوند و این امر تا جایی پیش رفته که در دوران اولین استاندار دولت نهم همدان به عنوان پایتخت تاریخ وتمدن ایران نیز معرفی شد، اما به واقع همدان به جایگاه واقعی خود در این بخش نرسیده است .

بدیهی است که یادآوری ظرفیت‌ها در این حوزه نمی‌تواند راهگشای قدیمی‌ترین شهر کشور از لحاظ مدنیت و همچنین دارنده بیشترین آثار تاریخی ایران به نسبت مساحت خود برای رونق گردشگری باشد اما طی این سالها به نظر می‌رسد تنها مدیران به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها اشاره کرده‌اند و در عمل توسعه ای هم رده با برندهای گردشگری کشور صورت نگرفته است.

هرچند موشکافی این موضوع نیازمند بررسی جامع تری است اما عدم تامین زیر ساخت‌ها در بخش گردشگری همچون اقامتگاه ها و اکتفا مدیران وقت این سازمان به ظرفیت‌های موجود تاریخی و عدم ایجاد ظرفیت‌های جدید موجب شده که همدان در این زمینه موفق نباشد.

اما آنچه مسلم است طی حضور چهار استاندار قبلی از زمان دولت مهر تا دولت تدبیر و امید یکی از خواسته‌های اصلی توسعه گردشگری بوده، امری که توقعات را در این بخش بیش از زیر ساخت‌ها بالا برده و این خود پاشنه آشیلی برای تغییر مدیریت در این مجموعه تخصصی شده است.

اما با همه این تفاسیر مدیر فعلی میراث فرهنگی همدان به علت هم‌راستا بودن رشته تحصیلی دانشگاهی و حوزه مدیریتی خود توانست رضايت نسبي را بين فعالان اين حوزه ايجاد كند.

ازسوی دیگر با روی کار آمدن استاندار جدید همدان وی همواره خواستار انجام کارهای بزرگ و ماندگار در حوزه گردشگری شده و بارها و بارها گردشگری را به عنوان یکی از دو رکن توسعه استان معرفی کرده است که این امر در ماه های اخیر و پس از میزبانی همدان از میهمانان نوروزی رنگی جدی تر گرفته است.

استاندار همدان در برنامه ای نارضایتی‌های خود را از حوزه مخفی نکرده و در نهایت در آخرین دیدار شهرستانی خود در نهاوند از تغییر در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری استان خبر داد، امری که با حکم انتصاب یک کارشناس ارشد عمران به عنوان مدیر کل جدید این مجموعه در نیمه شب سه شنبه موجب تعجب همگان شده است.

اما نگاهی به فعالیت های مجموعه میراث فرهنگی همدان موید این است که در حوزه گردشگری همدان همبستگی لازم وجود ندارد.

در حوزه گردشگری همدان همبستگی لازم وجود ندارد

مسئول انجمن تور گردانان همدان معتقد است در حوزه گردشگری همدان همبستگی لازم وجود ندارد و در بخش گردشگری همدان نیز هم صدایی به گوش نمی‌رسد، در حالی که سخن از استفاده از ظرفیت‌ها در این بین دیده می‌شود.

بهنام افتخاریان با اشاره به عملکرد مثبت مدیریت میراث فرهنگی همدان در بخش گردشگری، مشکل حوزه باستانشناسی را نبود کتب مشخصی از مطالعات باستانشناسی در همدان عنوان کرد و بیان داشت: در این بخش سه کتاب به نگارش درآمده که اقدامی ارزنده است و این امر می‌تواند الگویی برای باستان‌شناسی همدان باشد.

وی که برگزاری همایش‌های باستانشناسی در این مدت را اقدامی موثر و تاثیر گذار در معرفی همدان عنوان می‌کرد، اذعان داشت: در گذشته آنچنان سخنی از موزه هگمتانه نمی‌شد اما با مطرح شدن این موزه به عنوان طراحی چیدمان برتر، موفق به کسب عنوان برترین موزه کشور شد.

وی با اشاره به افزایش میزان ورود گردشگران خارجی به همدان در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: در بخش تورهای داخلی در کشور خوب پیش می‌رویم ولی باید تلاش‌های خود را در بخش خارجی نیز معطوف کنیم.

مسئول انجمن تور گردانان همدان اذعان داشت: در دولت قبل شاهد نگاه سیستماتیک به موضوعات نبودیم  بطوریکه در کشور تعدادی از استانها به عنوان برند میراث فرهنگی کشور معرفی می‌شوند و حتی در استان اصفهان به رغم اینکه بر سر موضوعاتی ممکن است با هم اختلاف داشته باشند اما این امر در بخش مدیریت گردشگری دیده نمی‌شود.

افتخاریان که مسئولان اصفهانی را در بخش میراث فرهنگی یکدست و همراه یکدیگر عنوان می‌کرد، بیان داشت: در یزد با حفظ میراث خشتی شاهد یکدستی در آن هستیم، اما در همدان نمی‌توانیم حتی یک محور تاریخی در شهر به گردشگران معرفی کنیم.

وی افزود: در شهرهای تاریخی کشور شاهد مدیریت آثار تاریخی توسط شهرداری‌ها هستیم که این امر در همدان دیده نمی‌شود.

می‌توانستیم در بخش تبلیغات خارجی عملکرد بهتری داشته باشیم

مسئول انجمن تورگردانان همدان گفت: شاید می‌توانستیم در بخش تبلیغات خارجی برای جذب گردشگر عملکرد بهتری داشته باشیم و در واقع باید در این بخش جلوتر از حال حاضر باشیم.

افتخاریان در خصوص برنامه‌های آتی این حوزه نیز عنوان کرد: مدیر جدید کاری سخت را پیش رو دارد چرا که مدیر قبلی از اعتبار شخصی خود در حوزه میراث صرف کرد.

وی افزود: مدیر جدید باید به حوزه پژوهش توجه ویژه ای داشته و توانایی ایده پردازی داشته باشد و رویکرد جدیدی را در پیش گیرد.

یک فعال میراث فرهنگی همدان نیز معتقد است در سالخای اخیر میراث فرهنگی همدان جان تازه‌ای گرفت.

مهرداد حمزه در این خصوص به مهر گفت: در این مدت میراث فرهنگی توانست با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در هر سه حوزه مربوط به این سازمان، اتفاقات قابل تامل و ماندگاری را رقم بزند.

وی برگزاری جشنواره‌های زمستانی و تابستانی، برگزاری سه همایش باستان شناسی در سه شهرستان و تجلیل از مفاخر باستان شناسی ایران از جمله دکتر صراف و دکتر رهبر، برگزاری باشکوه مراسم روز همدان در سال 92 و تجلیل از چهره‌های ماندگار استان، برگزاری همایش نقالان ایران در دو نوبت، همایش سفال و سرامیک لالجین، تجلیل از خادمان فرهنگی در مناسبت‌های مختلف، احیا بازی‌های بومی و محلی را از جمله مهم‌ترین رخدادهای اتفاق افتاده در دوران این مدیریت عنوان کرد.

حمزه با اشاره به اینکه خوشبختانه در طول این مدت نگاه کاملا فرهنگی بر میراث فرهنگی همدان حاکم شده بود، گفت: طبیعی است که مشکلاتی نیز وجود داشت و کاستی‌هایی بود اما به طور کلی عملکرد میراث فرهنگی در این مدت قابل دفاع است.

این خبرنگار با سابقه استان با اشاره به تعامل مناسب ایزدی با جامعه خبرنگاران و اهالی مطبوعات، اذعان داشت: بی‌تردید فصل جدیدی در نحوه تعامل مدیران دولتی با خبرنگاران رقم خورد که شاید تا مدت‌ها تکرار نشود.

حمزه با اشاره به اینکه خوشبختانه در هر سه حوزه سازمان کارهای اساسی و ماندگاری صورت گرفت به بازسازی موزه هگمتانه اشاره کرد و افزود: این موزه از طرف کمیته ملی موزه‌ها(ایکوم) در سال گذشته به عنوان موزه برتر ایران شناخته شد که این اتفاق در تاریخ همدان کم نظیر است.

این فعال میراث فرهنگی بیان داشت: گفتنی‌ها در حوزه اتفاقات روی داده در این سازمان طی 21 ماه گذشته بسیار است که بیان همه آن‌ها نیاز به زمانی طولانی دارد، فقط امیدواریم مدیریت بعدی این سازمان نیز  بتواند با جدیت راه طی شده را ادامه دهد و همدان را به قله‌های افتخار نزدیک سازد.

طی ماههای اخیر عملکرد مدیریت میراث فرهنگی قابل قبول بوده است

امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات مجموعه میراث فرهنگی همدان گفت: برای تغییرات در مدیریت میراث فرهنگی همدان و آمدن مدیر فعلی در این اداره‌کل بنده از کسانی بودم که نظر مثبت داشتم اما در عین حال به عملکرد وی و همکارانش انتقاد داشتم.

وی افزود: سال گذشته روند کار افت داشت و ما هم در چندین نوبت انتقاد کردیم اما در چند ماه اخیر روند توسعه و عملکرد مدیریت میراث فرهنگی استان قابل قبول بوده است.

خجسته با ابراز خرسندی از عملکرد مدیریت و معاونت‌های میراث فرهنگی استان در ایام نوروز امسال اظهار داشت: با وجود انتقادهایی که سال گذشته داشتیم در ایام نوروز اقدامات تأثیرگذار و مثبتی در این حوزه رخ داد.

وی در جدیدترین مصاحبه خود نیز انتخاب مدیر غیر بومی را خیانت به مردم عنوان کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم مدیران غیر بومی با اتلاف وقت مردم و جابه جایی‌های مداوم فرصت‌های عمرانی و پیشرفت استان را از بین ببرند.

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز از عملکرد مدیری میراث فرهنگی همدان در زمان تصدی مسئولیتش تقدیر کرد.

ایزدی در حد توان خود در این حوزه موفق بود

ابراهیم کارخانه عنوان کرد: ایزدی در حد توان خود در این حوزه  و اعتباراتی که به وی تخصیص داده شد، موفق بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای مدون در بخش گردشگری همدان وجود ندارد ،افزود: در طول 30 سال گذشته هر استانداری به همدان آمده، طرح‌هایی در قالب نگرش خود را تدوین کرده و برنامه ریزی‌ها پایدار نبوده و در واقع هر بار مجبوریم مسیر را در بخش میراث فرهنگی و گردشگری از اول آغاز کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سند توسعه استان با محورهای مختلف یک بار بطور جامع طراحی شود، اذعان داشت: 12 سال قبل یکی از استانداران به تدوین 40 کتاب به عنوان راهکارهای توسعه و طرح‌های آن در استان پرداخت که میلیاردها تومان هزینه آن شد و برنامه در حوزه گردشگری وجود دارد اما با سلیقه مدیران وقت آن تغییر می‌کند.

کارخانه با بیان اینکه به طور معمول با نمایندگان استان در خصوص انتصاب‌ها مشورتی صورت نمی‌گیرد، بیان داشت: نظام اجرایی استان و کشور تشخیص به این تغییر داده‌اند اما نباید توانایی‌ها و منابع انسانی استان را دست کم گرفت چراکه در عرصه های مختلف صاحب نظران و افراد خبره وجود دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام مدیریت مدونی در استان وجود ندارد و عملا تخصص‌ها در استان نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی مدیری تخصصی ندارد در سازمانی تخصصی با مشکل مواجه خواهد شد، افزود: مدیران باید با تخصص انتخاب شوند.

با تمام این تفاسیر تا ساعات آینده و با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و جمعی دیگر از مدیران این نهاد سکان مسئولیت این مجموعه به عهده  ریحان سروش مقدم مدیرکل سابق سازمان مسکن وشهرسازی استان و رئیس شرکت سیمان شمال قرار می‌گیرد.

مديركل جديد داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد عمران بوده و سابقه مدير كلي سازمان مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری را نيز در سابقه كاري خود دارد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان