آخرین اخبار

6. تير 1393 - 5:23   |   کد مطلب: 14195
کوهنوردی به خصوص در استانهای کوهستانی از جذابیت خاصی برای علاقمندان برخوردار است اما کوهنوردان برای صعود به قله ها نیازمند حمایت مالی و به نوعی اسپانسر هستند که متاسفانه در این خصوص رشته کوهنوردی در همدان برای حامیان جذابیت ندارد و این رشته همچنان در جذب اسپانسر ناموفق بوده است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، كوهنوردي يكي از مفرح ترين ورزش هاست كه در طبيعت و كوهستان انجام و باعث شادابي، استقامت جسم و سلامتي بدن مي شود.

این رشته ورزشی به صورت انفرادي، خانوادگي و گروهي و حتی یا با دوستان انجام شود که به همين دليل از لذت خاصي برخوردار است.

اما آنچه مسلم است اینکه نبود اسپانسر و حامیان مالی قدرتمند در رشته کوهنوردی استان همدان یکی از معضلات جدی این رشته ورزشی بوده که حمایت کمی نیز که از این رشته وجود دارد.

به گفته کارشناسان ورود علم و دانش به ورزش یکی از مهم ترین راهبردهای هیئت کوهنوردی است و رمز موفقیت در ورزش در حال حاضر استفاده از دانش و علم روز است.

اما نبود حامیان مالی قدرتمند در این رشته یکی از معضلات جدی این رشته ورزشی است و حمایت کمی نیز که از این رشته وجود دارد به طورخودجوش و متاثر از افراد متعصب و علاقمند به این ورزش است.

از طرفی آنچه مسلم است اینکه هیئت های ورزش از بودجه دولتی برخوردار نیستند و فقط به تعدادی از ورزش ها که طرفداران بیش تری دارند توجه زیادی می شود و در این میان ورزش کوهنوردی از سوی مسئولان مظلوم واقع شده است و باید برای  دستیابی به پیشرفت در رشته‌های مختلف ورزشی از پتانسیل‌های بخش صنعتی و خصوصی استفاده کنیم.

در اين رابطه با رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان به گفتگو نشستيم.

بیمه 2500 کوهنورد در استان همدان

مهدی کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان همدان حدود دو هزار و 500 نفر بیمه ورزشی کوهنوردی هستند که آمار قابل توجهی است.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با اشاره به اینکه کوهنوردی رشته سختی است و نیاز به تجهیزات خاصی نیز دارد، افزود: کوهنوردان حرفه ای به این تجهیزات و ابزار نیاز دارند.

وی با بیان اینکه ابزار و تجهیزات کوهنوردی را در همدان به راحتی می توان پیدا کرد، عنوان داشت: در این راستا ابزارهاي استاندارد و توليد داخل كوهنوردي مشخص هستند.

کرمی اضافه کرد: هزينه خريداري این تجهيزات براي كوهنوردان بسيار سنگين است.

رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با اشاره به اینکه امسال هيئت كوهنوردي استان برنامه هاي زيادي دارد، بیان داشت: از جمله این برنامه ها در رشته سنگنوردی است چراکه سنگنوردي به ليگ تبديل شده و تيم ما نيز در اين ليگ شركت مي كند و دو تيم نيز برنامه برون مرزي دارند.

وی در ادامه گفت: برگزاري جشنواره و همايش مربيان كشور نیز برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه سه نوع کوهنورد وجود دارد، افزود: برخی افراد هر هفته برای تفریح به کوه می روند که تعداد آنها به شش هزار نفر می رسد.

وی بیان داشت: برخی افراد نیز به صورت خانوادگی به کوهپیمایی می روند و تعداد آنها نیز هر هفته به یک هزار نفر می رسد و عده ای نیز کوهنوردی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند.

عباس چشمه قصابانی با اشاره به اینکه تیم کوهنوردی در همدان مشکلات زیادی دارد، اضافه کرد: مشکلات کوهنوردی نسبت به رشته های ورزشی دیگر بیشتر است از جمله اینکه عرصه ورزش آن با همه ورزش هاي ديگر متفاوت است.

خطرات و سختی کوهنوردی نسبت به ورزش هایی که در سالن صورت می گیرد بیشتر است

وی عنوان داشت: کوهنوردی در طبیعت انجام می شود و خطرات و سختی آن نسبت به ورزش هایی که در سالن صورت می گیرد بیشتر و رفت و آمد به مناطق کوهستانی مشکل است.

چشمه قصابانی در ادامه گفت: اخیرا تخریب هایی که در کوهستان ها انجام می شود به مشکلات این ورزش افزوده است که امید می رود مسئولان و محیط زیست بیشتر به فکر نجات طبیعت از تخریب به دست انسانها باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان نمی توان برای تیم ها به خوبی اسپانسر پیدا کرد، تاکید کرد: تیم کوهنوردی نیز دچار همین مشکل است و اسپانسر پیدا نمی شود تا از تیم كوهنوردي حمایت کند و آنها به قله صعود کنند و تبلیغی نیز برای آن اسپانسر باشند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان اذعان داشت: تیم کوهنوردی بانوان هر هفته به قلل استان می روند و هر فصل یک برنامه بیرون استانی برای بانوان گذاشته می شود.

وی اظهار داشت: تمامی صعودهای بلند در کشورهای دیگر 99 درصد به صورت جذب اسپانسر انجام می شود که متاسفانه در ایران اینگونه نیست.

كوهنوردي براي اسپانسرها جذابيت ندارد

چشمه قصابانی با بیان اینکه شاید کوهنوردی برای اسپانسرها جذابیت نداشته باشد، افزود: برخی از صعودها با هزینه و علاقه شخصی انجام می شود.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان بیان داشت: تا زمانی که در ایران تیم فوتبال و والیبال و سایر رشته های ورزشی وجود دارد هیچ اسپانسری روی لباس یک کوهنورد تبلیغ نمی کند.

وی اضافه کرد: هزینه تجهیزات، اخذ مجوز از دولت و هزینه در ایران توسط خود شخص انجام می شود که این نیز به مشکلات می افزاید.

چشمه قصابانی عنوان داشت: در همدان حمایت از کوهنوردانی که قصد صعود به قله را دارند به صورت کاری و شغلی انجام می شود.

وی ابراز داشت: در گذشته فدراسیون کوهنوردی به افرادی که تا ارتفاع 5 هزار صعود می کردند و یا مدال کشوری داشتند یکسری امتیازات می داد از جمله شرکت در رشته تربیت بدنی بدون کنکور که اخیرا این امتیازات با مشکل رو به رو شده است چراکه عده ای فقط برای به دست آوردن مدرک و کسب امتیاز به کوهنوردی پرداختند.

وی اذعان داشت: در همدان سالن صخره نوردی فرهاد وجود دارد و این سالن در آسیا و خاورمیانه مطرح است.

چشمه قصابانی افزود: هیئت کوهنوردی استان پناهگاه ها را نیز تجهیز و نگهداری می کند که آن نیز نیاز به هزینه ای جدا دارد و باید توجه داشت بودجه مصوب هیئت برای اعزام ورزشکاران برای صعود کافی نیست.

در ادامه با يكي از كوهنوردان در اين راستا به گفتگو نشستيم و وي بيان داشت: كوهنوردي يكي از لذت بخش ترين ورزش ها و تفريحات است كه در استان به خوبي از طرف مردم مورد توجه قرار دارد.

تجهيزات كوهنوردي بسيار گران است

وي اذعان داشت: متاسفانه يكي از مشكلات كه در راستاي كوهنوردي وجود دارد گران بودن تجهيزات اين رشته است.

اين كوهنورد اضافه كرد: اخيرا در بازار تجهيزات غير استاندارد و چيني زياد شده كه كوهنوردان را با مشكل روبه رو مي سازد.

وي با بيان اينكه تجهيزات و كفش كوهنوردي در اين رشته از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار داشت: متاسفانه خريد اين تجهيرات براي كوهنوردان بسيار سنگين است و نمي توان به راحتي آنها را تهيه كرد.

اين كوهنورد در پايان گفت: انتظار مي رود كه مسئولان مرتبط با كوهنوردي به فكر چاره اي در اين رابطه باشند تا كوهنوردان بتوانند به راحتي تجهیزات را خريداري كنند.

با توجه به مطالب گفته شده اميد است كه براي رشته كوهنوردي اسپانسرهاي خوب و موثر پيدا شود چراكه همدان داراي كوهنوردان بسيار خوبي است كه مي توانند نام همدان را در قلل مرتفع جهان پرآوازه كنند و اين مسئله به برند شدن همدان در ساير كشورها تاثيرگذار است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان