آخرین اخبار

9. تير 1393 - 9:31   |   کد مطلب: 14238
وعده سحری؛ متخصصین تغذیه تأکید می کنند که در برنامه غذایی سحر از خوردن غذاهای سرخ شده، پرادویه، پرچرب و بسیار شیرین پرهیز گردد.

به گزارش رودآور به نقل از لقمه؛  روزه فواید جسمی و روحی فراوان دارد و شفا بخش جسم و توان بخش جان است، روزه داری آئینی است مقدس که در دین اسلام و بسیاری از ادیان دیگر برای تزکیه روح و جسم بر آن سفارش شده است در کنار فواید معنوی بی حد و حصر این فریضه الهی، فواید بهداشتی روزه نیز گوشه ای از سودمندیهای انسان سازآن را در بر می گیرد؛ بنابراین دانستن و رعایت “نکات مرتبط با تغذیه و بهداشت در ماه مبارک رمضان” می تواند سلامتی جسمی را تامین نموده، حفظ نماید و ارتقا دهد. روزه داری آئینی است مقدس که در دین اسلام و بسیاری از ادیان دیگر برای تزکیه روح و جسم بر آن سفارش شده است.

علاوه بر برکات معنوی ، روزه باعث می شود که اعضای بدن خصوصاْ دستگاه گوارش به مدت یک ماه استراحت کند،چربی های قدیمی بدن سوخته شود و چربی های تازه و مناسب تری جایگزین آنها گردد. هدف از روزه داری از نظر گوارش حذف یک وعده از رژیم غذایی می باشد و نباید وعده حذف شده را به صورت افزایش حجم غذایی مصرفی در افطار و سحری جبران کرد که در این صورت نه تنها مفید نیست، بلکه باعث اضافه وزن افراد خواهد شد. در ایام روزه داری برنامه غذایی افراد به دو وعده اصلی افطار و سحر محدود می شود،البته بهتر است که این دو وعده در ۳ وعده افطار، شام و سحر تقسیم شود.

برنامه غذایی افطار
در زمان افطار قندخون در پائین ترین سطح خود قرار دارد که می تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد، به همین دلیل بهترین رژیم برای باز کردن روزه دریافت مایعات گرم همراه با قندهای ساده طبیعی می باشد مانند: مصرف آب جوشیده و ۳ عدد خرما و یا شیر گرم همراه با کمی عسل ، چای کمرنگ وسپس مصرف نان و پنیر و گردو یا نان و پنیر و سبزی یا سوپ سبزیجات. دقت کنیم در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا و مایعات را وارده معده کرد چون پر شدن ناگهانی معده باعث بروز نفخ و سوء هاضمه در افراد می شود.همچنین نوشیدن مایعات سرد و نوشابه های گازدار هنگام افطار باعث تحریک معده و ایجاد عوارض گوارشی می گردد.

برنامه غذایی شام
برنامه شام باید از تنوع و تعادل کافی برخوردار باشد یعنی ۴ گروه اصلی هرم مواد غذایی(نان وغلات، میوه وسبزیجات، گوشت وحبوبات ولبنیات ) در آن گنجانده شود. بر این اساس در کنار غذای اصلی باید یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ همراه با یک ظرف سالاد یا سبزی خوردن مصرف شود. سالاد می تواند شامل کاهو، کلم، خیار، هویج،گوجه فرنگی و سایر سبزیجات همراه با آبلیمو ،آبغوره یا سرکه باشد.

خوردن غذاهای پر چرب در وعده شام مانند انواع حلیم و انواع آش با پیاز داغ و روغن فراوان، از عادات غلط غذایی در ماه رمضان است که باعث تشنگی و اختلالات گوارشی شده و می تواند باعث افزایش وزن افراد گردد. بهتر است این غذاها با مقدار مناسب چربی تهیه و در حد تعادل مصرف شود.لازم است حدود ۲ساعت بعد از صرف شام وعده مختصری شامل ۳-۲واحد میوه، شیر و یا انواع مغزها مانند پسته، بادام یا گردو مصرف کنیم.

برنامه غذایی سحر
وعده سحری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پس از این وعده ساعات روزه داری شروع می شود و بدن دیگر انرژی دریافت نمی کند، پس بهتر است در وعده سحر از غذاهای دیر هضم مانند کربوهیدرات های پیچیده و منابع فیبر مانند غلات کامل، نانهای سبوس دار، حبوبات، میوه و سبزیجات استفاده شود. متخصصین تغذیه تأکید می کنند که در برنامه غذایی سحر از خوردن غذاهای سرخ شده، پرادویه، پرچرب و بسیار شیرین پرهیز گردد.نکته قابل توجه اینکه اشخاصی که بدون خوردن سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قندخون، کاهش تمرکز، پائین آمدن توان کاری، بی حوصلگی و عصبانیت می شوند. روزه داران باید سحری را مانند یک صبحانه کامل مصرف کنند و حتما در برنامه سحری سالاد و میوه قرار دهند. بهترین سبزی که می توان به عنوان سالاد در سحر میل کرد کاهو است.

کاهو در مقایسه با سایر سبزیها آب فروانی دارد و می تواند احساس تشنگی در طول روز را کاهش دهد. همچنین برای جلوگیری از تشنگی در طول روز باید از مصرف زیاد مواد گوشتی و پروتئینی در وعده سحر خوداری کرد و دریافت میوه و سبزی را افزایش داد.بهتر است برای سحری خوردن زودتر از خواب برخیزیم تا ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر، بتوانیم بدون عجله و همراه با آرامش غذا را میل کنیم. در عین حال از خوردن تنقلات یا مواد غذایی حجیم در آخر شب بپرهیزیم تا معده به هنگام صرف سحری، به طور کامل خالی و آماده مصرف غذا باشد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان