آخرین اخبار

16. شهريور 1393 - 10:16   |   کد مطلب: 15493
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: دولت دهم، با الحاق موادی به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات ، اختیارات هیئت نظارت بر مطبوعات را توسعه داده بود که دیوان عدالت اداری به موجب رای شماره 9110090905800438 مورخ 27/6/91 ، این اختیارت را مغایر با قانون تشخیص و آیین نامه مربوطه را ابطال کرد.

به گزارش رودآور به نقل از دانا، روز جمعه حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرد که بر اساس ماده هفت قانون مطبوعات سایتهای خبری فاقد مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات مسدود می‌شوند و مدیران این سایتها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

در همین رابطه و تقریبا یک روز قبل از این اظهار نظر معاون مطبوعاتی بود که شبکه اطلاع رسانی دانا به طور ناگهانی مسدود و از دسترس کاربران خارج شد؛البته شبکه اطلاع رسانی دانا چندین ماه است که درخواست مجوز داده و از طریق سامانه اعلام شده از سوی وزارت ارشاد مدارکش را برای صدور  مجوز ارسال کرده بود.

بعد از مسدود شدن شبکه اطلاع رسانی دانا پیگیری های مختلفی از سوی  مسئولان این شبکه خبری صورت گرفت و بعد از ساعتها پیگیری متوجه شدیم که دستور فیلتر شدن از سوی ارشاد صادر  شده است؛ بر همین اساس موضوع را ازکانال مربوطه پیگیری کردیم تا اینکه بعد از گذشت یک روز آقای انتظامی گفت که قرارشان این است که سایتهای فاقد مجوز را فیلتر کنند و البته هنوز این اظهارت آقای انتظامی رسانه ای نشده بود.

معاونت محترم مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه خبری که در رسانه ها منشر شد اعلام کرد که تاکنون چند بار برای سایتهای بدون مجوز ضرب الاجل تعیین شده ولی به این نکته اشاره نکرده که این ضرب الاجل چه زمانی بوده و از چه طریقی به رسانه‌ها اعلام شد.

جای تعجب دارد که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بدون اطلاع قبلی با وجود اینکه شبکه اطلاع رسانی دانا یک پایگاه شناسنامه‌دار است و روزانه رسانه های مختلف اخبار این شبکه را به عنوان یک منبع خبری نقل می‌کنند یک پایگاه بدون  شناسنامه قلمداد کرده و دست به فیلتر آن زده است؛ قطعا مسئولان محترم می‌توانستند قبل از اقدام به مسدود کردن سایت موضوع را به مدیر مسئول اطلاع دهند تا مسئله از طریق دیگری حل شود.

شاید اگر شبکه اطلاع رسانی دانا یک پایگاه خبری بی نام ونشان و بی شناسنامه بود موضوع آن قدر اهمیت پیدا نمی‌کرد ولی وقتی اخبار این پایگاه خبری به عنوان یک مرجع در رسانه ها مطرح می‌شود و از سوی دیگر مدیر مسئول آن قبلا نامش در رسانه ها مطرح شده است موضوع ابعاد دیگری پیدا می‌کند.

معاونت مطبوعاتی ارشاد می‌توانست قبل از فیلتر کردن شبکه دانا موضوع را از طریق مدیر مسئول دانا مورد پیگیر قرار می‌داد تا شائبه ای در این بین به وجود نیاید؛شاید مسئولان محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد  این طور عنوان کنند که دسترسی به مدیر مسئول این سایت ندارند ولی لازم است به این نکته هم اشاره شود همان طور که روزانه دستگاههای مختلف دولتی برای پیگیری اخبارشان با مسئولان این شبکه تماس می‌گیرند مسئولان ارشاد هم می‌‌توانند به مدیر مسئول و سایر خبرنگاران این مجموعه دسترسی داشته یاشند.

البته اطلاعات کامل شبکه دانا در سامانه درخواست مجوز معاونت مطبوعاتی ارشاد هم ثبت شده و این کار را هم برای دوستان معاونت مطبوعاتی راحت تر می‌کند.

به هر صورت فارغ از تمام حاشیه های مطرح شده به نظر می‌رسد که بعد از اقدام ناموفق معاونت مطبوعاتی در مسدود سازی برخی پایگاه‌های خبری و عدم توفیق دوستان در به سر انجام رساندن این موضوع ، قرار است چوب های دیگری لای چرخ این رسانه ها  گذاشته شود؛ به طوری که بعد از فیلتر 12 ساعته دانا متاسفانه متوجه شدیم که مشکلاتی برای دسترسی کاربران به شبکه دانا به وجود آمده و ظاهرا همه کاربران نمی توانند به سهولت گذشته از اخبار این شبکه مطلع شوند.

همانطوری که عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی هم اعلام کرده وزارت ارشاد راساً  نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از سایت‌های اینترنتی را صادر کند. چرا که هیچ قانونی، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است.

وی در ادامه گفت: بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر و یا مسدودسازی سایتی را خطاب به ارائه دهندگان خدمات دسترسی و یا میزبانی صادر کند ، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی بوده و لازم الاجرا نیست. البته اگر وزارت ارشاد، فعالیت سایت یک نشریه الکترونیکی را به لحاظ عدم دریافت مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات، غیرقانونی تشخیص دهد می تواند بموجب مواد 7 و 12 قانون مطبوعات ، علیه آن سایت در مراجع قضایی ذی‌صلاح شکایت کند. اگر مقام قضایی فعالیت چنین سایتی را خلاف قانون تشخیص داد ، دستور قضایی مبنی بر فیلتر و مسدود سازی آن سایت را صادر خواهد کرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که  آیا هیئت نظارت بر مطبوعات نیز اجازه فیلتر و مسدودسازی سایت‌های خبری را دارد گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات در اجرای تبصره ماده 12 قانون مطبوعات و تبصره 2 ماده 1 آن قانون ، صرفاً صلاحیت اظهارنظر درخصوص برخی تخلفات سایتهایی را دارد که از آن هیات مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمان خاطرنشان کرد: شایان ذکر است که پیش از این دولت دهم، با الحاق موادی به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات ، اختیارات هیئت نظارت بر مطبوعات را توسعه داده بود که دیوان عدالت اداری به موجب رای شماره 9110090905800438 مورخ  27/6/91 ، این اختیارت را مغایر با قانون تشخیص و آیین نامه مربوطه را ابطال کرد. در رای دیوان عدالت اداری تصریح شده است "هیات نظارت بر مطبوعات ، صلاحیت پالایش و توقیف خبرگزاری ها و نشریات الکترونیکی که از آن هیات پروانه فعالیت دریافت نکرده اند را ندارد. "

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان