آخرین اخبار

18. شهريور 1393 - 15:53   |   کد مطلب: 15564
عضو هیات علمی و مدیر گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سه درصد حملات و آسیب های سایبری در ایران اتفاق می افتد.

به گزارش رودآور به نقل از ایشنا، دکتر "بهروز ترک لادانی" سه شنبه 18 شهریورماه در همایش "عمارت شیشه ای" به معنای اینترنت اشاره کرد و افزود: طبق آمار اعلام شده 30 میلیون کاربر و طبق آمار رسمی دو میلیون کاربر اینترنتی در ایران وجود دارد.

وی عمارت شیشه ای را استعاره ای از فضای اطلاعات و سایبری خواند که با وجود ایجاد شفافیت، زیبایی و کاربری زیاد، دارای ریسک بالا و شکننده ای است.

ترک لادانی تغییرات اساسی حاصل از توسعه فناوری اطلاعات را سریع تر شدن کامپیوترها، رشد سریع شبکه، فراهم شدن دسترسی های راه دور، تجارت الکترونیک و حرکت به سمت دیجیتالی شدن دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در آمار جهانی، یک و نیم درصد کاربران اینترنتی ایرانیان هستند و حملات سایبری با توجه به موقعیت کشور دو برابر متوسط جهانی است.

وی انگیزه های ایجاد ناامنی در فضای سایبری را سیاسی_ نظامی با هدف برتری استراتژیک، مالی و اقتصادی با هدف سود بیشتر، علمی با هدف پیشرفت علم، روانی با هدف شهرت طلبی و حقوقی با هدف بی اعتبار کردن سیستم برشمرد و افزود: این تنوع انگیزه ها باعث مواجه شدن با تنوع دشمنان می شود.

ترک لادانی همچنین انواع دشمنان سایبری را جاسوس ها، تروریست ها، مجرمین، هکرها، نفوذی ها و افراد نه چندان مطمئن دانست و گفت: در فضای سایبری مفهوم دشمن به مفهومی عام تبدیل شده که فضایی مبهم است.

وی خاطرنشان کرد: نرم افزارهای فضای سایبری در صورتی می توانند عامل خطر باشند که به طور عمد و غیرعمد برای ایجاد تهدید ساخته شده باشند.

ترک لادانی همچنین با اشاره به نرم افزارهای بدافزار گفت: این نرم افزارها برنامه هایی هستند که بر روی کامپیوتر اجرا می شود تا آنچه حمله کننده می خواهد اجرا کند.

وی از اقدامات بدافزارها را حذف فایل ها، آلوده کردن سیستم، جمع آوری اطلاعات و صفحات اینترنتی بازدید شده افراد، ایجاد دسترسی های غیرمجاز، ارسال هرزنامه، سپر بلا کردن فرد در قبال اعمال مجرمانه و مخفی کردن فعالیت های بدافزار از چشم افراد برشمرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز گفت: اهمیت و حساسیت فناوری اطلاعات بسیار محسوس است به طوریکه برای جلوگیری از تبدیل به تهدید باید توسعه متوازن در این زمینه داشته باشیم.

"مهدی ساکی" زیرساختهای فیزیکی برای توسعه متوازن فناوری اطلاعات را نرم افزاری، آموزش و فرهنگ سازی و امنیت برشمرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان