آخرین اخبار

22. شهريور 1393 - 14:13   |   کد مطلب: 15630
انتظار می رفت 10 سال بعد یعنی در سال 1388 دوباره تعداد نمایندگان افزایش یابد، اما باتوجه به اینکه انتخابات مجلس در سال 1390 بود، تاخیر دو ساله برای این کار طبیعی بود. اما تأخيرهاي پي در پي در بررسي طرح تفكيك حوزه انتخابيه و برخي اختلافات باعث شد تا اين روند، بيش از حد طولاني شده و حوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه شرايط برخورداري از تعداد بيشتر نماينده را داشتند، همچنان در شرايط قبلي بمانند.

به گزارش رودآور، طرح تفكيك حوزه‌هاي انتخابيه و به‌ويژه افزايش تعداد نمايندگان كه بر اساس اصل 64 قانون اساسي هر 10 سال يك بار بايد اتفاق بيفتد و در اين راستا تا 20 نفر امكان افزايش تعداد نمايندگان وجود داد، از جمله طرح‌هايي است كه مي‌توان گفت به نوعي مورد بي‌مهري قرار گرفته است. به طوري كه امروز با گذشت چند سال از موعد اجراي آن، هنوز رنگ واقعيت به خود نگرفته است. هرچند اخیرا رئيس كميسيون شوراهاي مجلس از قطعي شدن موضوع خبر داده که نشان می دهد در مجلس دهم شاهد افزايش تعداد نمایندگان به 20 نفر خواهیم بود.

اصل 64 قانون اساسی تصریح دارد که «عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270نفر است و از تاریخ همه‏پرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر 10 سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر20 نفر نماینده می‌تواند اضافه شود». در همین راستا و برای نخستین بار تعداد نمایندگان در مجلس ششم از 270 به 290 نفر افزایش یافت.
انتظار می رفت 10 سال بعد یعنی در سال 1388 دوباره تعداد نمایندگان افزایش یابد، اما باتوجه به اینکه انتخابات مجلس در سال 1390 بود، تاخیر دو ساله برای این کار طبیعی بود. اما تأخيرهاي پي در پي در بررسي طرح تفكيك حوزه انتخابيه و برخي اختلافات باعث شد تا اين روند، بيش از حد طولاني شده و حوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه شرايط برخورداري از تعداد بيشتر نماينده را داشتند، همچنان در شرايط قبلي بمانند.
اهميت اين موضوع براي استان همدان از آن جهت است كه حداقل در 2 مورد احتمال افزايش تعداد نمايندگان وجود دارد و گرچه هيچكدام قطعي نشده، اما از مدت‌ها قبل صحبت از چنين تغييري در محافل سياسي و رسانه‌اي استان مطرح شده است. يكي بحث تفكيك 2 حوزه انتخابيه بهار و كبودراهنگ از يكديگر و داشتن نماينده مستقل است و ديگري امكان افزايش نمايندگان حوزه انتخابيه همدان و فامنين است كه با توجه به ميزان جمعيت آنها محتمل است. در اين ميان تفكيك حوزه‌هاي انتخابيه بهار و كبودراهنگ بيش از موارد ديگر مطرح شده و بيشتر خواست‌ها و مطالبات مردمي نيز در اين راستا بوده و در پيگيري‌هاي مسئولان نيز مستقل شدن هر يك از اين شهرستان‌ها بيشتر مدنظر بوده است. کمااینکه در طرح ها و لوایح ارائه شده در این خصوص از دو شهرستان مذکور نام برده شده است. بر این اساس با افزايش يك نماينده به حوزه انتخابيه بهار و كبودرآهنگ اين حوزه به دو حوزه مستقل تقسيم مي‌شود.
یکی حوزه انتخابيه بهار شامل شهر بهار ـ بخش مركزي ـ بخش صالح‌آباد ـ بخش لالجين، به مركزيت شهر بهار با يك نماينده و دیگری حوزه انتخابيه كبودرآهنگ شامل شهر كبودرآهنگ ـ بخش مركزي ـ بخش شيرين سو - بخش گل تپه، به مركزيت شهر كبودرآهنگ با يك نماينده.
حال در شرايطي كه كليت موضوع تقريباً قطعي شده و در انتخابات سال آينده، برخي از حوزه‌هاي انتخابيه از هم جدا شده و نماينده مستقلي خواهند داشت و يا بر تعداد نمايندگان تعدادي از اين حوزه‌ها افزوده خواهد شد، برخورداري استان از حداقل يك نماينده ديگر، با اولويت تفكيك 2 حوزه انتخابيه بهار و كبودراهنگ كه مدت‌هاست بحث آن مطرح و مي‌توان گفت به يك مطالبه جدي و مهم تبديل شده است، ازجمله ضرورت‌هايي است كه از هم‌اكنون بايد مورد توجه قرار گيرد تا مردم استان در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، دغدغه‌اي از اين بابت نداشته باشند.
البته احتمالات و پيش‌بيني‌ها بيشتر حكايت از چنين امري دارد، اما بعضاً در برخي محافل صحبت‌ها و شنيده‌هايي نشانگر ابهام و ترديدهايي در اين خصوص است كه چه بسا باعث نگراني‌هايي شود.
رفع اين ابهامات و از بين بردن نگراني‌ها در اين زمينه از جمله ضرورت‌هايي است كه بايد موردتوجه قرار گيرد و پيگيري‌ها و تلاش‌ها بگونه‌اي باشد كه نه تنها سهم استان از افزايش تعداد نمايندگان مجلس از دست نرود بلكه با قطعي شدن موضوع، زمينه‌هاي بهره‌مندي استان از نمايندگان بيشتر كه خود ظرفيت مهمی برای استان محسوب می شود، به خوبي فراهم گردد.
فراموش نكنيم كه شرايط و موقعيت استان به لحاظ توسعه و به طور خاص وضعيت 2 شهرستان بهار و كبودراهنگ كه شرايط بهره‌مندي از نماينده مستقل را داشته و اين مهم جزو حقوق مسلم مردم شهرستان‌هاي مذكوربه حساب مي‌آيد، ضرورت چنین امری را دوچندان كرده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان