آخرین اخبار

23. شهريور 1393 - 12:23   |   کد مطلب: 15679
نهى از منکر یک وظیفه همگانى است; همان گونه که در فقه ما درجاى خود ثابت است. و این وظیفه نسبت به ((منکرات رسانه اى)) بسیار سنگین تر و حساس تر است.

به گزارش رودآور به نقل از شمیم وحدت، خداوند خطاب به حضرت شعیب(ع) فرمود: صد هزار نفر از قومت را عذاب مى کنم! شصت هزار از بى گناهان و چهل هزار از گناهکاران! چون گناهکاران هرچه کردند, آن ها بى تفاوت گذشتند و نهى از منکر نکردند.(۱)
لذا نهى از منکر یک وظیفه همگانى است; همان گونه که در فقه ما درجاى خود ثابت است. و این وظیفه نسبت به ((منکرات رسانه اى)) بسیار سنگین تر و حساس تر است. چون فراورده هاى رسانه اى, غذاى روح و قلب مردم است, و اگر فاسد باشد, روح اجتماع را مسموم مى کند. که این به مراتب از مسمومیت جسمى خطرناک تر و کشنده تر است. اگر آلودگى هوا آلودگى آب و آلودگى صوتى خطرناک است, آلودگى رسانه اى (منکرات رسانه اى) فاجعه آفرین است!

در این میان به نظر مى رسد که رسانه هاى مکتوب نقش گسترده ترى داشته و دارند.  و آن قدر مهم است که خداوند حکیم به آن سوگند یاد کرده است. (ن و القلم و ما یسطرون)(۲); سوگند به قلم و آنچه مى نویسند.
قلم مى تواند انسان را هدایت کند آنچنان که جاودان سعادتمند شود و نیز مى تواند براى ابد انسان را به قعر دوزخ افکند.
قلم مسموم از هر مار سمى خطرناک تر است.

در حدیثى از رسول اکرم(ص) آمده است: ((یوتى بصاحب القلم یوم القیامه فى تابوت من نار یقفل علیه بإقفال من النار! فینظر قلمه فیما اجراه فان کان اجراه فى طاعه الله و رضوانه فک عنه التابوت و ان کان اجراه فى معصیه الله ـ هوى فى التابوت سبعین خریفا…!))(3)
((روز قیامت صاحب قلم آورده مى شود همراه با تابوتى از آتش که برآن قفل هاى آتشین است! پس نگاه مى شود به قلمش که در چه مسیرى جارى شده است, اگر در طاعت خداوند جارى شده, تابوت آتش از او جدا و دور مى شود; اما اگر قلمش در مسیر معصیت خدا جارى شده, پس درون آن تابوت به قعر جهنم افکنده مى شود!!))
و این روایتى است واقعا تکان دهنده و هشدار دهنده براى اهل قلم!
و لغزشهاى قلم یعنى ((منکرات قلم)) که یکى از انواع ((منکرات رسانه اى)) مى باشد, بسیار است و آن قدر ظریف و دقیق و گاه به ظاهر ناپیداست که چه بسا خود صاحب قلم از آن غافل باشد.

اما آنچه من مى خواهم بگویم, ((کوچکهاست)) کوچک هایى که به عنوان ((منکرات رسانه اى)) تنها به دقت و تذکرى نیاز دارد. اما ((کوچکهاى بزرگ)) که دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه آب به آسیاب دشمن مى ریزند تا چرخ آن سریع تر بچرخد و نان کامروایى دشمن سریع تر آماده شود!! و این کوچک هاى بزرگ و منکرات نوشتارى و تصویرى در زیر شاخ و برگ شجره خبیثه آن تهاجم هاى بزرگ, خود را پنهان کرده و در استتار کامل و به ظاهر از نظرها دور است. و در لابلاى این هیاهوها و جنجال هاى بزرگ به آسانى رشد مى کند و ریشه محکم کرده و ناگهان سربرآورده و چون خطرى بزرگ جامعه را تهدید مى کند و نمونه هاى زیاد دارد. یک تصویر نامناسب, یک تبلیغ, یک تشویق, یک تعریض و یک تحریک, گاه چنان ضربه اى به آرمان هاى مقدس مى زند که ویرانگر است.
بى شک یکى از شریف ترین فضائل اخلاقى انسانها در تمام جوامع خصوصا در مکتب اسلامى شیعى ((حیا)) و ((عفت)) عمومى است.
بهتر بگویم یکى از زیباترین معروف ها که امر به آن ارزش حیاتى دارد, حیا و عفت است که در مقابل آن, بى بندوبارى عمومى یعنى بى عفتى است.

آرى, حفظ عفت, چه عفت جنسى و چه عفت اقتصادى, خود افضل عبادات است و عفت عمومى چون سدى آهنین جلو تمام منکرات اخلاقى جامعه را گرفته و مانع از نشر آن مى شود. اما اگر خداى ناکرده این سد و این حرمت عفت عمومى شکسته شود, سیلى خروشان از رذائل اخلاقى طغیان مى کند و تمام فضائل جامعه را با خود به باتلاق رذائل مى ریزد. و متإسفانه چنین خطرى توسط برخى رسانه ها و منکرات رسانه اى جوامع را تهدید مى کند. بعضى مطبوعات با قلم و یا تصویرهاى نامناسب و برخى برنامه هاى سیما دقیقا در جهت شکستن سد حرمتهاى عمومى و عفت عمومى گام برمى دارند. بى پروا بگویم تیشه برریشه حرمتها و حیا و عفت عمومى مى زنند! گرچه این تیشه را رسانه هاى تصویرى محکم تر هم مى زنند!! اما آن مقوله بحث جدیدى را مى طلبد.
از دیر زمان تاریخ, در جوامع بى بندوبار غربى ازجنس مخالف خصوصا از زنها براى رسیدن به تمام مقاصد سوء خود استفاده مى کردند. حتى براى تبلیغ پست ترین کالاى مصرفى خود, مثل داروى نظافت هم!! و این شگرد پلید به جوامع اسلامى هم سرایت کرد. و تا قبل از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى خود شاهد آن بودیم که…!

باز هم سوء استفاده از تصاویر تحریک آمیز جنس مخالف شروع شد.
بله, اول از کوچکها شروع کردند. سیر پیشرفت مجله ها را که در چند سال اخیر تماشا کردیم, نخست از صورتهاى تزیین شده ((دختربچه هاى خردسال)) شروع کردند! بله, تصویرى بسیار زیبا و چهره اى دوست داشتنى از یک کودک خردسال!!
از یک دختر بچه! با آرایشى تمام؟! اما براى دلهاى بى تاب جوانان, دلربا و تماشایى! رفته رفته چهره هایى زیباتر و زیباتر و با آرایش هاى غلیظتر و بزرگتر, آن هم پشت مجله ها, گاه نیمه پوشیده و نیمه عریان و کم کم…! تاحالا که پوسترهاى آنچنانى از دخترک هاى آنچنانى در معرض فروش و دست به دست بین جوانان و…!
این ها نمونه اى از منکرات رسانه اى است و این است آن ((کوچک هاى بزرگ)) و حالا جوانان چه مى کنند؟! با این چهره هاى تمام آراسته گرچه نه عریان, اما دلربا و فتان!
بگذریم از تصاویر اندام لخت کشتى گیران و دیگر ورزشکاران کافر و مسلمان که جداگانه باید به آن پرداخت. این ها منکراتى است که خواسته یا ناخواسته جوانان را به بى عفتى عمومى مى کشاند و سد محکم حرمتها را فرو مى ریزد. همه هشیار باشیم که در شرایط کنونى بلوغ زودرس یک فاجعه بزرگ اجتماعى, اخلاقى است.

 

منابع:

۱-تفسیر معین.
۲ ـ سوره قلم, آیه ۱٫
۳ـ  میزان الحکمه, ج ۸, باب قلم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان