آخرین اخبار

7. مهر 1393 - 14:29   |   کد مطلب: 16029
مدتی است که استفاده از شبکه های اجتماعی ای چون لاین، واتساپ، وایبر، اسکایپ و.... در میان اقشار مختلف جامعه رواج یافته است.

به گزارش رودآور به نقل از قومس،مدتی است که استفاده از شبکه های اجتماعی ای چون لاین، واتساپ، وایبر، اسکایپ و.... در میان اقشار مختلف جامعه رواج یافته است. برنامه هایی که به آسانی در تلفن های همراه هوشمند نصب شده و با دسترسی به اینترنت امکان ارسال پیام متنی، صوتی و تصویری را به سهولت در میان کاربران فراهم می سازد. استفاده از این گونه نرم افزارهای ارتباطی در کنار سهولت و مقرون به صرفه بودن، مضراتی نیز در پی دارندکه عموما قشر جوان جامعه را تهدید می نماید.

انتشار مطالب، تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی که متاسفانه با بی توجهی و سهل انگاری والدین در میان جوانان، نوجوانان و حتی کودکان دست به دست می شود، میتواند انحرافات اخلاقی آسیب های غیر قابل جبرانی را به پیکر جامعه وارد سازد. رواج پیام قومیتی در شبکه های اجتماعی مذکور و اهانت به شخصیت های بزرگ و شایسته احترام نیز از دیگر آسیب هایی است که می تواند پایه های اعتقادی جامعه را سست و متزلزل سازد. تاسف آور است که با وجود هشدار هایی که در زمینه نبود فضای امن و قابل اعتماد به کاربران اینگونه شبکه ها داده می شود، ساده انگارانه شاهد انتشار عکس های خانوادگی و خصوصی افراد خصوصا از سوی بانوان هستیم.

تمامی این شبکه ها، نفوذ در حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران را از حقوق خود دانسته و کاربران نیز گاهی بی اطلاع و گاه بی توجه به عواقب آن، شرایط عضویت را می پذیرند.

بارها دیده شده در محیط های مجازی به علت سوء استفاده برخی اشخاص سود جو از تصاویر و اطلاعات شخصی افراد سعی در اخاذی و هتک حرمت افراد داشته اند اما متاسفانه کماکان شاهد اعتماد های مجازی هستیم. از دیگر سو ایجاد فضایی که برخی افراد هدفمندانه سعی در تقویت آن دارند، بسیاری از حرمت ها کنار گذاشته شده است. زنانی که ارزشش واقعی شان در حجاب و عفت نهفته است خود را بازیچه خیمه شب بازی مدلینگ ها میکنند تا چشمان لذت جو، زیباییشان را با دیگران قیاس نمایند و با ترازوی لایک سنجیده شوند.

عفت و حیا اینگونه به نرمی و تدریج هتک می شود تا مقاصد برخی افراد وصول یابد. بی حیایی که برخی افراد مارک روشنگری و آزادی بر آن می زنند، فردا زندگی هایشان را برهم زده، آرامش شان را مختل ساخته و کانون خانواده هایشان را متلاشی میکند.

با یک جستجوی مقدماتی در موتورهای جستجوی اینترنت خواهیم دید که شرکت های سازنده این نرم افزار ها اکثرا وابسته به کشورهای انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی می باشندکه با توجه به امکانات و سهولت استفاده از آن ها شک بر انگیزند. به طور مثال نرم افزار وایبر، که مورد استقبال کاربران زیادی از سراسر دنیا واقع شد و امکانات رایگانی به کاربران ارائه می داد، ماهیت جاسوس گرانه ی خود را آشکار ساخت. نرم افزاری که اطلاعات کاربران را در اختیار حامیان اسرائیلی اش قرار می دهد و کاربران بی اطلاع از مسائل پشت پرده به راحتی داده هایی حاوی اطلاعات محرمانه شانرا در آن تبادل می کنند.

برشمردن معایب و مضرات این شبکه ها که نداشتن شناخت و فرهنگ استفاده  و نحوه فعالیت درست، توام با عدم فرهنگ سازی لازم توسط مسئولین بخش فرهنگی جامعه به پذیرش آسیب های مهلک تر از آن ها دامن زده استو بررسی زوایای مختلف استفاده کاربران، نیاز به بیان مطالب طولانی و بحثی مفصل تر دارد.

شایسته است مسئولین ذیربط در جهت جلوگیری از مشکلات و عواقب استفاده نادرست و ناآگاهانه هموطنانمان از این گونه شبکه ها، جایگزینی مناسب که اقناع کننده خواسته ها و انتظارات نسل جوان باشد را ارائه دهند و از شبکه های اجتماعی داخلی نیز حمایت بیشتر همراه با نظارت کامل تری نکند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان