آخرین اخبار

18. آبان 1393 - 21:11   |   کد مطلب: 16602
نکات نگارش شده در این چند نکته شاید ساده و تکراری باشد و شاید بارها و بارها در این‌باره سخن گفته شده؛ اما چه سود که کم‌محلی و بی‌محلی مدیران ادارات به مردم به یک اپیدمی هولناک تبدیل شده و مشکل این دولت و آن دولت نیست.

به گزارش رودآور به نقل از صبح الوند، سیده ساجده شوبیری در یادداشتی نوشت:

واجباتت را انجام بده، به جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس و کار مردم را راه بیانداز؛ اگر قیامت کسی از تو سؤال کرد، بگو فاضل گفته بود.

این جمله از قول مرحوم آیت‌ا... فاضل لنکرانی نقل شده است که اهمیت رسیدگی به امور مردم را در دین اسلام می‌رساند؛ ایشان این فرمایش را حاصل 50 سال مطالعه اسلامی خود می‌داند.

ساکن یک کشور اسلامی هستیم و مسئولان و مقامات کشورمان به اتفاق، خود را مرید علمایی چون فاضل لنکرانی می‌دانند، اما سؤال اصلی اینجاست تا چه اندازه به گفته‌های این افراد در انجام کارهای روزمره توجه می‌کنیم؟ چند بار در طول روز از خود سؤال می‌کنیم که کار چند نفر را به نحو احسن انجام داده‌ایم؟ چقدر توجه می‌کنیم که حق‌الناسی بر گردنمان نماند؟ مگر نه اینکه این عالم خدمت به خلق را در کنار واجبات دین قرار داده‌، چقدر این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهیم؟

برگزاری جلسات مکرر و تکراری در ساعات اداری تبدیل به عادت روزمره مدیران ادارت شده است و گویا آرام آرام فراموش کرده‌اند در ساعاتی که خود را سرگرم برگزاری جلسه کرده‌اند بسیاری از مراجعان به محل کار آنها، دست خالی برمی‌گردند و مجبورند گاهی چندین بار به اداره مورد نظر رجوع کنند.

متأسفانه مدیر در جلسه است به گزاره‌ای روتین برای ارباب رجوع‌های سرگردان ادارات تبدیل شده است.

ای کاش مشکلات به همین جا ختم می‌شد و حداقل پس از اتمام این جلسات، گره از کار خلق‌ا... باز اما مشکل جدی‌تر اینجاست که بسیاری از کارمندان هنوز خود با سلسله مراتب اداری محل کارشان آشنا نیستند و مدام مشکل را بر گردن دیگر همکاران می‌اندازند و همدیگر را متهم می‌کنند که نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهد.

این پاس دادن ارباب رجوع خود معضلی است که روی اعصاب مردم است؛ در صورتی که اگر هر کدام فقط سعی کنند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند بسیاری از مشکلاتمان مرتفع می‌شد.

ای کاش به جای برگزاری جلساتی که اغلب خروجی مثبتی نه برای اداره و نه ارباب رجوع دارد اندکی وقت صرف آموزش کارمندان می‌کردیم، به گمانم اگر این اتفاق بیفتد مراجعان نیز خوشنود خواهند شد و گله از معطلی نمی‌کنند!

نکات نگارش شده در این چند نکته شاید ساده و تکراری باشد و شاید بارها و بارها در این‌باره سخن گفته شده؛ اما چه سود که کم‌محلی و بی‌محلی مدیران ادارات به مردم به یک اپیدمی هولناک تبدیل شده و مشکل این دولت و آن دولت نیست. شاید به یک انقلاب در این زمینه نیاز داریم؛ انقلابی که در یک نظارت جدی و بدون مسامحه تبلور یابد.

در این سیستم راه‌اندازی یک سیستم نظارتی سالم و پویا نباید کار مشکلی باشد زیرا در این صورت مردم مطمئن‌تر می‌شوند و مسئولان، مدیران و کارمندان ادارات نیز از خوف توبیخ مجبور می‌شوند هم با احترام برخورد کنند و هم از مسئولیت فرار نکنند.

دولت تدبیر و امید هم باید تدبیری به خرج داده و بدانند که تکریم ارباب رجوع بخش مهمی از حقوق شهروندی است که رئیس‌جمهور از آن سخن می‌گوید.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان