آخرین اخبار

14. خرداد 1394 - 6:24   |   کد مطلب: 18397
سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورد اسلامی فرصتی است که تا ضمن تجدید پیمان با آرمان‌ها، توصیه های انتخاباتی ایشان را به مردم، بازخوانی کرد.
به گزارش رودآور، به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ سالگرد رحلت حضرت امام‌خمینی(ره) فرصتی است که می‌توان با آرمان‌های امام راحل تجدید پیمان کرد و توصیه‌های انتخاباتی ایشان به مردم را بازخوانی کرد.
 
بررسی انتخابات از دیدگاه امام‌خمینی(ره)  
 
نخستین بار در رابطه با نوع حکومت آینده ایران در جریان مبارزات انقلاب اسلامی مردم و اصطلاح "جمھوری اسلامی" را امام خمینی (ره) در 20 مھر 1357 در پاریس به کار بردند.
 
نظر امام راحل این بود که نظام مطلوب در نظرشان نظامی است که جمھوریت و اسلامیت با ھم گره خورده باشد، مردم نوع حکومت را انتخاب کنند و نیز مسئولین و قانون‌گذاران توسط مردم انتخاب شوند.
 
جنبش حق خواھانه‌ مردم در 22 بھمن سال 57 به رھبری امام‌خمینی(ره) پیروز شد. انقلاب مردمی و حالا مردم تصمیم می‌گیرند سرنوشت کشور در آینده چگونه خواھد بود. در نظر امام‌خمینی(ره) نظام جمھوری اسلامی متکی بر آرای عموم مردمی است که اکثرا مسلمان ھستند. بررسی رھنمودھای حضرت امام (ره) در حوزه‌ انتخابات نشان می‌دھد که بیشترین بیانات ایشان در باب انتخابات، مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی است. 
 
تاکید بر اھمیت و نقش مجلس در نظام جمھوری اسلامی، تاثیر این نھاد در سرنوشت قانون‌گذاری نظام از جمله دغدغه‌ھای ایشان بود و در ھمین راستا توصیه‌ھایی به مردم و مسئولین داشتند. مردم و مسئولینی که به ھمراه ھمدیگر در برقراری دموکراسی در کشور، وظیفه و مسئولیت دارند.
 
نگاه امام راحل به مشارکت مردم یکی از مواردی که امام‌خمینی(ره) ھمیشه بر آن تاکید داشتند حضور آگاھانه‌ مردم در عرصه‌ھای تصمیم‌گیری بوده است. نظر ایشان این بود که: «از حقوق اولیه ھر ملتى است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.» (صحیفه امام، ج4، ص:367).
 
در واقع امام‌خمینی(ره) بر اصل حق مردم نسبت به حاکم تاکید ویژه‌ای داشتند و رھنمودھا و راھنمایی‌ھای ایشان در حوزه‌ھای مشارکت مردمی به خصوص انتخابات چراغ راه مردم و مسئولین است.
 
نگاه حضرت امام (ره) به مردم نگاه ابزاری و صحنه‌آرایی و مجلس‌آرایی نبود که در موقع لزوم به صورت ابزاری صحنه‌آرائی کنند امام (ره) در قبال مردم کارگزار شیفته خدمت می‌خواستند و نه تشنه‌ قدرت.
 
پر واضح است که تاکید امام‌خمینی(ره) برای انتخاب آگاھانه بر ھمین اساس بود که مردم مسئولین خود را از بین شخصیت‌ھای متخصص در امور انتخاب کنند. ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبى است خیلى، اول وقت نمازش را مى‌خواند و نماز شب مى‌خواند، این براى مجلس کفایت نمى‌کند. مجلس اشخاص سیاسى لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جھان لازم دارد، باید تعھد به اسلام باشد و موافقت با جمھورى اسلامى باشد لکن این مسائل ھم باشد.
 
در یک مجلس باید ھمه چیز باشد در این کمیسیون‌ھاى مجلس از امور ارتشى و کشاورزى و اقتصاد و ھمه چیز بحث می‌شود، باید مطلع باشند اینھا" (صحیفه امام، ج18، ص:284).
 
ھمچنین ایشان در جایی دیگر فرموده‌اند: «اشخاصى را که انتخاب می‌کنید سوابقشان را مطالعه کنید، بدانید. خوب، ھر شھرى می‌داند که افراد معتمد، افراد صحیح،چه کسانی ھستند. در یک شھر، ده- پانزده [نفر از] افرادى که شناسا باشند، از ھر تیپى که ھستند؛ از ھر جمعیتى که ھستند، شناسایى کامل: در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند؛ سوابق خانوادگیشان چه ھست؛ عقایدشان چه ھست؛ مقدار معلوماتشان چه ھست» (صحیفه امام، ج10، ص:260).
 
انتهای پیام/
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان