آخرین اخبار

19. اسفند 1398 - 15:27   |   کد مطلب: 37831
این روزها با شیوع ویروس موسوم به کرونا ، پدیده ای دیگر در حوزه رسانه را هم شاهد هستیم . کرونای رسانه ای نام زیبنده ای برای این قسم از کرونا است .

به گزارش رودآور؛ حسین ربیعی در یادداشتی نوشت؛ چرا آمار واقعی را اعلام نمی کنند؟ چرا حقایق را از مردم پنهان می کنند ؟ مدت زیادی است که کرونا شیوع پیدا کرده ولی به عمد اعلام نکرده اند، چرا شهر قم را قرنطینه نکرده اند؟ اصلا کار خودشان است  و... 
این جمله ها و جملات شبیه به این را می توانید در برخورد با افراد جامعه به حجم زیاد مشاهده نمایید . معمولا برخی از افراد مغرض یا ساده لوح بیشترین حجم این شایعات را ساخته یا منتشر می کنند . 
بدون شک سرعت شیوع شایعه کرونای رسانه ای بسیار بیشتر از ویروس کرونا است . تفاوت نوع رسانه ای کرونا در بر هم زدن آرامش روانی جامعه و امنیت روانی مردم است . کاری که اثرات آن بسیار عمیق تر از کاری است که ویروس کرونا با سیستم تنفسی انسان می کند .
ترویج شایات معمولا با اهدفی نظیر ایجاد یاس و ناامیدی در مردم ، خودنمایی و تلاش برای کسب تعداد اعضای بیشتر و بازدید بالاتر ، از روی عادت و تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای و یا حتی اعتراض به برخی از عملکردهای مسئولین شکل می گیرد . 
صرف نظر از برخی از سوء مدیریت های غیر قابل انکار ، متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی خواسته یا ناخواسته با دشمن همراه می شوند و طوری به برخی از اخبار حاشیه ای شاخ و برگ و ضریب می دهند که از اصل پیش می گیرد . 
به عنوان نمونه آمار مبتلایان به کرونا در رسانه های به عنوان یک چالش جدی مطرح است . مثلا فلان مسئول در یک شهرستان آماری از ابتلا را مطرح می کند که با آمار استان مغایر است . آماری منتشره  برخی از کاربرانی که به قول خودشان یک آشنا یا فامیل در بیمارستان ها دارند ، کاملا متفاوت با آمار رسمی است .  مغایرت در آمار فقط یک نتیجه دارد : کاهش اعتماد مردم به دستگاههای اصلی متولی و جهادگران سلامت استان همدان .
یک راه حل بسیار ساده وجود دارد . در ساعات خاصی از شبانه روز دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان متولی اصلی مبارزه با کرونا ، آمار ابتلا را به تفکیک شهرستانها ارائه نماید و توصیه ها و نکات لازم را بیان نماید . 
این شیوه باعث می گردد که رسانه ها آمار واحدی را منعکس نمایند . در صورت نیاز به برخورد نیز تلاشگران پلیس فتا آمادگی برخورد با خاطیان معدود و انگشت شمار را دارند . رسالت اصلی در این حوزه را صدا و سیمای استان بر عهده دارد ولی نقش مکمل و تمام کننده را کاربران فضای مجازی ایفا می کنند . به طور قطع حدود 70درصد مردم ما با کنش گری در فضای مجازی هر کدام یک رسانه هستند .استفاده از این ظرفیت بی نظیر می تواند فرصتی ایجاد کند که هر نوع تهدیدی مثل کرونا ویروس را به راحتی در خود هضم کند . برای علاج کرونای رسانه ای نیز پرهیز از شتابزدگی و خودنمایی، دقت و شفافیت در اطلاع رسانی ، وحدت در مدیریت و فرماندهی ، تعریف اتاق جنگ رسانه ای و عملیات روانی برای خنثی کردن تهدیدات دشمن از ضروریات است . 
این نکته ویژه و کلیدی را به یاد داشته باشیم در جنگ ترکیبی پیش رو ، توفیق نهایی در پیروزی هم زمان در مقابله با ویروس کرونا و کرونای رسانه ای به صورت هم زمان است .

حسین ربیعی کارشناس رسانه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان