آخرین اخبار

25. تير 1399 - 7:15   |   کد مطلب: 38567
در شرایطی که در چند ماه اخیر شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور بوده ایم و اکنون متاسفانه میزان انتشار این ویروس کشنده و خطرناک در ایران روند صعودی و اوج گیری دوباره را در پیش گرفته، بالا رفتن قیمت بخش قابل توجهی از کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، رقابت کرونا و گرانی برای اوج گیری را به نمایش گذاشته!

به گزارش رودآور؛ در شرایطی که در چند ماه اخیر شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور بوده ایم و اکنون متاسفانه میزان انتشار این ویروس کشنده و خطرناک در ایران روند صعودی و اوج گیری دوباره را در پیش گرفته، بالا رفتن قیمت بخش قابل توجهی از کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، رقابت کرونا و گرانی برای اوج گیری را به نمایش گذاشته!

کنکاش و واکاوی عوامل کاهش قدرت خرید مردم و بالا رفتن افسار گسیخته برخی قیمت ها به بحث های مفصل و متعددی نیاز دارد که در این مقاله نمی گنجد اما دلایل گرانی فزاینده قیمت کالاها در جامعه هر چه که باشد، اکنون و در شرایط کرونایی، موجب مشقت و سختی مضاعف مردم شده است.

شیوع کرونا در کشور ما مانند بسیاری از نقاط مختلف جهان به درآمدزایی در مشاغل مختلف آسیب های بزرگی وارد کرده و در چنین شرایطی مسوولان و مردم به ناچار باید با ویروس مسری کرونا نیز بجنگند.

علاوه بر اینکه کرونا موجب بیکاری تعداد بسیاری از افراد و وارد آمدن فشارهای معیشتی در کشور ما و دیگر کشورهای جهان شده، گرچه حفظ سلامت و جان مردم در اولویت قرار دارد اما مبارزه با کرونا نیز به خودی خود به هزینه مالی نیاز دارد.

اگر یک خانواده معمولی بخواهد در ساده ترین شکل، ماسک ، مواد ضد عفونی کننده و شوینده را برای مقابله با کرونا را تامین کند مجبور به هزینه کرد بخشی از درآمد خانواده است.
در این شرایط، افزایش افسار گسیخته و بعضاً غیر قابل پیش بینی بخش قابل توجهی از نیازها و کالاهای اساسی مردم و رقم های نجومی در بخش هایی مانند تامین مسکن، فشار معیشتی را افزایش می دهد و همین موضوع می تواند بر روی سطح رعایت نکات و اصول بهداشتی در میان عموم مردم اثر گذار باشد و موجب بی تفاوتی برخی افراد نسبت به قطع زنجیره کرونا در جامعه شود.

با همه این اوصاف، حفظ سلامت عمومی و جان مردم در اولویت اصلی قرار دارد و اگر خدایی ناکرده خانواده ای که از نظر اقتصادی و مالی ضعیف است با ابتلای حتی یک عضو خود به کرونا، درگیر این بیماری شود باید علاوه بر هزینه های معمولی و ضروری روزانه، برای طی مراحل تشخیص و درمان بیماری کووید-19 و الزامات آن، هزینه های بیشتری را برخود تحمیل کند.

شاید در هیچ یک از نقاط جهان، کمک های بهداشتی و معیشتی عموم مردم و برخی دستگاه های اجرایی مرتبط برای کمک به خانواده های آسیب دیده از کرونا مانند ایران باشکوه و ستودنی نباشد اما بدون تردید،تلاش برای قطع زنجیره شیوع کرونا با رعایت اصول و نکات بهداشتی، بهترین و اثر گذارترین خدمت و کمک به عموم مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه است.

گرچه مدیریت کرونادر سطح کلان جامعه با پیچیدگی ها و سختی های فراوانی همراه است اما نباید کم کاری و کوتاهی برخی مسوولان موجب افزایش فشار گرانی و معیشتی به مردم شود و مسوولان از نظارت بر حوزه اقتصاد و بازار باز بمانند.

اکنون مسوولان پر شمار و فراوانی در جایگاه های مختلف مدیریتی و اجرایی با تلاش های شبانه روزی خود در حال خدمات رسانی مستمر به عموم مردم هستند اما دیده می شوند برخی از مسوولان که وظایف مدیریتی، نظارتی و اجرایی خود را آنگونه که بایسته و شایسته است در دوران بحران کرونایی انجام نمی دهند و خدمات مسوولان خدمتگزار را نیز زیر سوال می برند.

توجه ویژه و مدبرانه مسوولان برای مدیریت همزمان شیوع کرونا و به حداقل رساندن فشارهای اقتصادی ناشی از کاهش درآمدزایی عمومی و بالا رفتن بی حساب و کتاب برخی قیمت ها با استفاده از راهکارهای کارشناسی شده و برنامه ریزی های دقیق یک ضرورت انکار ناپذیر است، همچنان که رعایت اصول و نکات ساده بهداشت فردی و اجتماعی یک ضرورت غیر قابل انکار برای عموم مردم برای قطع زنجیره شیوع کرونا و جلوگیری از تحمیل بیشتر آسیب های اقتصادی و افزایش بیشتر بار روحی و روانی در جامعه است.

وحید الوندی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان