آخرین اخبار

9. اسفند 1393 - 23:51   |   کد مطلب: 12483
در شهرستان تویسرکان همچون دیگر نقاط ایران روز سیزده نوروز با سنن و مراسم خاص خود برگزار می شد.از روز قبل خانواده ها در تدارک و تهیه وسادل برگزاری این روز بودند و غذا، شرینی و آجیل آماده می کردند.

رودآور: در این روز از ساعات اولیه بامداد خانواده ها به طرف باغت، چمن زارها، کنار رودخانه ها و کوهپایه ها می رفتند و در دامان طبیعت روزی با نشاط و استراحت می گذراندند.

در ان جوانان بیشتر وقت خود را به کوهنوردی و ورزش های محلی مثل تاب خوردن،قژقژ، کیش کیش، و تپ تپ خمیر و دال دالیچه.

آقای محمدظاهری درباره روز سیزده عید می گوید: من و خانواده ام چندسالی است که روز سیزدهم عید را با خانواده همسرم می گذارنیم.جالبی ماجرا برای من این است که در این خانواده بازی قژقژ و وسطی همچنان انجام می شود.پارسال داماد جدید خانواده که به جمع ما اضافه شده بود برای اولین با ما در بازی قژقژ شریک شد و چون تازه وارد بود همه سعی می کردند به نوعی او را شکست دهند تا او باشد دیگر بدون تمرین هوس بازی قژقژ نکند!

خانم بختیاری نیز در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: در تویسرکان از قدیم رسم بوده که در روز سیزدهم عید اش ترش تهیه می کردند.

وی با بیان اینکه در آش ترش که از بلغور، برنج و مقداری حبوبات تهیه می شود معمولا سرکه، آب سماق و یا حتی میوه های خشک شده همچون قیسی اضافه می کنند، افزود: خوردن این آش یک رسم قدیمی است چرا در حدود سیزده روز ما بیشتر غذاهای چرب، آجیل و شیرینی خورده ایم و آش ترش می تواند برای کمک به صفرا ی بدن مؤثر باشد.

یادمان باشد که ایام نوروز۹۳  را تنها روزهای دور هم بودن و احترام به بزرگترها و گرم نگه داشتن کانون خانوده هایمان در نظر داشته باشیم. ما ایرانی ها بیش از اهمیت دادن به آداب و رسوم سنتی خود به مناسبت های دینی و ارزشی خود اهمیت می دهیم و لازم است یادآور شویم ایام نوروز ۹۳ همزمان با ایام فاطمیه است، که قطعا حفظ حرمت این ایام برای ملت دینمدار ایران اسلامی در اولویت قرار دارد.

IMG_4314

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان